Globalt åtagande från läkemedelsindustrin: Alla kliniska prövningar på patienter skall offentliggöras

De internationella branschföreningarna för den forskande läkemedelsindustrin* har enats om att uppdatera och expandera åtagandet att offentliggöra alla startade kliniska prövningar och resultaten av dessa. Kravet omfattar nu alla kliniska prövningar på patienter (fas II och framåt).

"Det är glädjande att arbetet fortsätter med att öka insynen", säger Richard Bergström, VD för LIF, den svenska branschföreningen för de forskande läkemedelsföretagen. "Ett naturligt nästa steg är att även publicera uppföljningsstudier, s.k. icke-interventionsstudier, men vi är inte där än. Svenska LIF stödjer ett sådant steg, men vi kan inte göra detta själva utan behöver ha hela branschen med oss", fortsätter han.

Den internationella databasen över kliniska prövningar som administreras av läkemedelsindustrins globala intresseorganisation IFPMA kan nås på www.fass.se (via Läkemedelsfakta/Framtidens läkemedel) och där kan man söka efter information om kliniska prövningar - även på svenska. Denna databas kommer i och med detta beslut nu att utökas ytterligare.

Kontakt:

Richard Bergström, VD i LIF - de forskande läkemedelsföretagen

Tel 070 - 745 2974

*) Den europeiska organisationen EFPIA - European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations

Den amerikanska PhRMA - Pharmaceutical Research and Manufacturers of America

Den internationella organisationen IFPMA - International Federation of Pharmaceutical Manufacturers and Associations

Och den japanska JPMA - Japan Pharmaceutical Manufacturers Association