Fortsatt ökning av antalet kliniska prövningar i Sverige

Antalet kliniska prövningar av läkemedel fortsätter att öka i Sverige. Totalt pågick 624 kliniska prövningar under 2004, jämfört med 531 året dessförinnan. Det visar Läkemedelsindustriföreningens årliga FoU-enkät. - Det är glädjande att den ökning vi noterade redan förra året visat sig vara en trend som håller i sig och inte en tillfällig uppgång, säger Richard Bergström, VD i LIF. - Den oro vi känner för kliniska prövningar dämpas naturligtvis av beskedet, men de underliggande problemen med en sjukvårdsorganisation där utrymmet och intresset för kliniska prövningar är osäkert eller vikande anser vi fortsatt ligger kvar, fortsätter Richard Bergström. Antalet nystartade kliniska prövningar under 2004 var 320, mot 270 som startades år 2003. Det är Fas I och Fas IV-studier som ökat, medan de övriga ligger i det närmaste konstant. Antalet patienter som deltog i kliniska prövningar sjönk något förra året. Totalt deltog drygt 35.000 personer under 2004, men antalet patienter är aldrig konstant då det är stor variation på hur många som deltar i varje studie. Kostnaderna för klinisk forskning uppgick till 4,1 miljarder under 2004. Hela FoU-enkäten finns publicerad på www.lif.se. Kontakt: Karin Eriksson, mobil 070-308 93 18