"Ett viktigt steg" - Läkemedelsindustriföreningen välkomnar regeringens utredning för att främja läkemedelsforskning

- Regeringen har gjort alldeles rätt analys, säger Richard Bergström, VD i Läkemedelsindustriföreningen LIF, i en kommentar till regeringens idag tillsatta utredning för att främja läkemedelsforskning. - Det är speciellt värdefullt att de tre berörda ministrarna, utbildningsministern, socialministern och näringsminister, tillsammans arbetat fram det här förslaget. Den kliniska forskningens framtid i Sverige är helt beroende av gemensamma insatser mellan just dessa tre politikområden, säger Richard Bergström. Kopplingen mellan industri, universitetsvärlden och de forskande företagen måste fungera bättre. Sjukvården måste premiera forskning och kunna ge utrymme för kliniska prövningar ute i vården, det är en central fråga. - Det är också ett mycket bra steg att regeringen i nästa vecka kommer att tillsätta en delegation, bestående av representanter från industrin, universiteten och landstingen, för att i väntan på utredningens färdiga förslag söka överbrygga de problem som finns idag, och som hotar Sveriges roll som forskarnation. - Det finns ytterligare frågor som måste ställas, säger Richard Bergström, till exempel är det inte bara så att sjukvården måste bereda plats och tid för kliniska prövningar, sjukvården borde även efterfråga forskning, för att kunna bedriva bättre sjukvård, säger Richard Bergström. Presskontakt: Richard Bergström 0707 45 29 74