Bengt Lindqvist ska utreda samarbetsformerna mellan läkemedelsföretag och handikappförbund

– Inom Läkemedelsindustriföreningen, LIF, är vi mycket glada över att förra statsrådet Bengt Lindqvist har accepterat att göra en genomlysning av samarbetsformerna mellan läkemedelsföretag och handikappförbund, säger LIFs VD Richard Bergström. LIF skrev i april till Socialdepartementet och bad att regeringen skulle låta genomföra en oberoende utredning av samarbetet mellan läkemedelsföretag och handikappförbund. Bakgrunden var dels den allmänna svenska debatten, dels en brittisk parlamentsrapport som bland annat pekade ut samarbetet mellan parterna i Storbritannien som problematiskt. LIFs uppfattning är att det är viktigt att utreda samarbetsformerna så att nödvändiga och viktiga samarbetsprojekt kan fortsätta att genomföras och utvecklas. – Vi har fått svar från Socialdepartementet att man inte har för avsikt att ta på sig uppgiften att genomföra en sådan genomlysning, säger Richard Bergström. Vi har dock fått stöd att genomföra denna utredning i egen regi. Departementet har även gratulerat oss till valet av Bengt Lindqvist som utredare. Vi känner därför ett starkt stöd från departementet i vårt arbete att säkra att samarbetet med handikappförbunden måste grundas på av samhället accepterade regler. Bengt Lindqvist var statsråd i Socialdepartementet 1985 – 1991, och har varit ordförande i Synskadades riksförbund, samt ordförande i Handikappförbundens samarbetsorgan, HSO. 1994 utsågs han av FN:s generalsekreterare Boutros Boutros-Ghali till särskild rapportör i handikappfrågor. Hans uppdrag för LIF skall genomföras under fem månader, med start i oktober. LIF bekostar utredningen och syftet är att formulera ett antal bärande etiska principer, d.v.s. en etisk plattform för det fortsatta samarbetet mellan läkemedelsindustrin och brukarorganisationerna. Utredningen kommer att utföras i nära kontakt med berörda parter. Kontakt: Richard Bergström, VD, mobil: 0707 – 45 29 74 Cecilia Kennerfalk, mobil: 0708 – 53 92 96