Automatiska ordförklaringar i Fass.se

På Fass.se finns omfattande produktinformation om läkemedel. För varje läkemedel finns information både till patient och till läkare m.fl. All information är öppen för alla besökare på Fass.se och kostnadsfri. Varje månad har Fass.se mellan fyra och fem miljoner besökare. På Fass.se blir det nu lättare för patienter att förstå den information som är avsedd för läkare m.fl. En ”automatisk ordlista” har lagts till. Alla ord som finns i ordlistan blir automatiskt klickbara i texten på Fass.se. Ordförklaringarna har tagits fram av studerande vid Farmaceutiska fakulteten vid Uppsala universitet. Arbetet har samordnats av företaget Pharmademic. Det finns förklaringar till drygt 2000 ord f.n. Många ordförklaringar har försetts med länkar till fördjupad information. Ytterligare ord läggs till kontinuerligt av studentgruppen i Uppsala. ”Ordförklaringar är ytterligare ett sätt för läkemedelsbranschen att öka öppenheten i läkemedelsinformationen”, säger Per Manell, apotekare och chef för Fass. Redan tidigare kan man få information om läkemedel uppläst i sin dator eller utskriven med stor stil. Synskadade kan beställa läkemedelsinformation i punktskrift från Fass.se om man vänder sig till ett apotek. ”Det är viktigt att alla enkelt skall kunna ta del av all information på Fass.se, och vi strävar ständigt efter att öka alla användares möjlighet att kunna tillgodogöra sig informationen”, säger Per Manell Se exempel genom att klicka på länken nedan så ser man ett exempel på hur ordförklaringarna fungerar. Bläddra nedåt i texten. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19901019000013&DocTypeID=3 Kontakt: Per Manell Tel 0705 – 900 300