Vaccin mot covid-19 rullas ut inom kort  – 8 nyckelfaktorer som förklarar utvecklingen

Nyhet -

Vaccin mot covid-19 rullas ut inom kort – 8 nyckelfaktorer som förklarar utvecklingen

Den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) väntas godkänna två vacciner mot covid-19 runt årsskiftet. Bakom detta ligger en enorm kraftsamling och ett intensivt utvecklingsarbete. Här listar Lif åtta viktiga faktorer som gjort detta möjligt.

I dagsläget finns det 214 vaccinkandidater mot covid-19 under utveckling globalt och ett 50-tal har gått in i kliniska studier. Alla 214 kandidater kommer inte att lyckas, och merparten av projekten kommer att pågå under ett antal år. Men en mindre grupp vaccinkandidater sticker ut genom att stora delar av utvecklingsprocessen har genomförts under 2020. Fyra av dessa granskas nu av EMA för godkännande om bred användning, och preliminära data är mycket positiva.

– Det finns flera faktorer som bidragit till att utveckling nu kommit så långt, säger Jonas Vikman, samhällspolitisk chef på Lif. De två främsta är en enorm internationell kraftsamling och en strategisk samverkan mellan akademi, industri och myndigheter, både nationellt och internationellt.

Viktiga faktorer som bidragit till utveckling av vaccin mot covid-19

1. Det som orsakade sjukdomen blev snabbt känt. Att det kunde konstateras att det handlade om ett coronavirus och att den genetiska koden publicerade tidigt gjorde att forskarvärlden inte behövde lägga tid på att upptäcka och förstå sjukdomsmekanismen. Det är den grundforskning som många gånger normalt krävs. Gruppen coronavirus var kända sedan tidigare, och det fanns en förståelse för att de kan vara mycket dödliga, utifrån tidigare utbrott av sars och mers.
  2. Befintliga utvecklingsprojekt om coronavirus. Forskare har kunnat utgå från kunskap om hur kroppen reagerar på coronavirus från tidigare coronaepidemier och vaccinutvecklingsprojekt. Kunskap om hur immunförsvaret reagerar på coronavirus och olika delar av viruset är vägledande och avgörande i vaccinutveckling, och här fanns redan viktig information tillgänglig (exempelvis spike-proteinets betydelse).
  3. Extremt hög prioritet. På grund av den allvarliga pandemin har ett stort antal aktörer givit vaccinutveckling extremt hög prioritet. Personal och andra resurser har ställts om snabbt och i mycket stor omfattning allokerats till vaccinforskning och utveckling. Detta har möjliggjort mycket stora kliniska studier i olika delar av världen. I genomsnitt ingår mer än 50 000 personer i studierna för dessa vaccinkandidater.
  4. Strategisk samverkan mellan aktörer, i en omfattning vi inte sett tidigare. (Små biotech-bolag i samverkan med stora vaccinföretag, universitet som samverkar med vaccinföretag). Men även samverkan mellan företag och myndigheter, både inom EU och nationellt.
  5. Den vetenskapliga och tekniska utvecklingen. När den genetiska koden blev känd gjorde modern bioteknik och molekylärbiologi det möjligt att utveckla vaccinkandidater på ett helt nytt sätt än för 20 år sedan. Förenklat uttryckt kan vi i det här läget skräddarsy vacciner med hög precision.
  6. Parallella processer. Olika utvecklingssteg har i vissa fall utförts parallellt istället för efter varandra tidsmässigt. Preklinisk utveckling och kliniska studier har pågått och pågår samtidigt. Detta har kortat den totala utvecklingstiden.
  7. Beredskap för pandemier. Det fanns vid årets början en internationell beredskap för vaccinutveckling vid pandemi. Det tydligaste exemplet är CEPI (Coalition for Epidemic Preparedness Innovation), ett internationellt konsortium baserat i Oslo, med ett antal utvecklingsprojekt igång. CEPI delfinansierar flera av de nu aktuella vaccinkandidaterna.
  8. Tidiga internationella avtal. Att USA och EU tidigt tecknat avtal med företag som utvecklar dessa vacciner har underlättat både för stora kliniska studier och för tidig storskalig produktionsuppbyggnad, något som normalt sker först efter myndighetsgodkännande.

Se mer övergripande statistik om utveckling av vacciner mot covid-19:

www.lif.se/fokusomraden/i-fokus/kampen-mot-covid-19/utvecklingen-av-vaccin-mot-covid-19-i-siffror/

Källor