Trippelt svenskt till Lidingöloppet

Trippelt svenskt till Lidingöloppet

– Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning lyfter vi upp hållbarhets- och ursprungsfrågorna ännu högre på agendan. Bland annat genom att svenskmärka hela loppet. Det betyder också att vi breddar hela utbudet av svensk mat och dryck under TCS Lidingöloppshelgen, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Samarbetena startar nu med planering av aktiviteter för året fram till TCS Lidingöloppshelgen och med förberedelser för ett ännu mer hållbart Lidingölopp nästa år.

– Både LRF och TCS Lidingöloppet har naturen som arena. Motionärerna tränar och tävlar i den vackra svenska naturen, och våra medlemmar verkar i och av jorden och skogen. Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet når vi en målgrupp som vi tror uppskattar att svenska bönder ligger i framkant vad gäller att producera god, näringsrik och hållbart framställd svensk mat, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.

Svenska bönder håller världsklass
Den nya svensksatsningen innebär ökat fokus på bra råvaror, hög kvalitet, svenskt ursprung, som samtidigt blir ett stöd till svensk landsbygd och svenskt lantbruk.

– Genom TCS Lidingöloppet når vi medvetna löpare och deras familjer, som är intresserade av svenskproducerad mat. För oss blir TCS Lidingöloppshelgen en utmärkt möjlighet att ge fördjupande kunskaper om svenska råvaror och livsmedel, berätta om svenska mervärden och påminna om att titta efter Från Sverige-märket på varorna i butiken. Dessutom når vi alla motionärer och kan ge dem tips och inspiration under hela året via deras digitala kanaler, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.

Under TCS Lidingöloppshelgen nästa år får alla deltagare och publik chans att prova ett brett utbud av goda smaker från råvaror som är odlade och uppfödda i Sverige.

– Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet blir Svenskt Kött en självklar del i ett av Sveriges främsta folkliga idrottsevenemang. Precis som vi, ser TCS Lidingöloppet att svenskt kött är en del av en hälsosam och hållbar livsstil. Vi ser fram emot ett kul och bra samarbete, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.

En månads tävlingsperiod
TCS Lidingöloppet genomförs under 2020 som virtuella lopp, där löparna kan springa sin distans där de bor, eller på Lidingös banor som är öppna varje dag året runt. Lidingöloppsmånaden pågår från lördag den 19 september till och med söndag den 18 oktober. Då kan alla löpare välja mellan att springa TCS Lidingöloppet 30 km, TCS Lidingöloppet 15 km, Rosa Bandet-loppen (10 km och 4 km) samt junior- och veteranloppen över 10 och 15 kilometer.

Fakta om Svenskmärkning och Från Sverige-märket
Svenskmärkning AB förvaltar, utvecklar och kommunicerar ursprungsmärkningen Från Sverige. Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Ursprungsmärkningen gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, i e-handeln och på restaurangen. Märkningen används idag på cirka 10500 godkända produkter från nära 200 företag. fransverige.se

Fakta om Svenskt Kött
Svenskt Kött är en varumärkesoberoende organisation och mötesplatsen för dig som vill diskutera, inspireras och lära dig mer om svenskt kött och dess mervärden. Vi berättar varför du ska välja svenskt nöt-, gris- och lammkött både när du handlar mat i butik eller äter ute. Vårt uppdrag är att se till att du känner tillit till och har förtroende för svenskt kött och svensk djurproduktion och att ditt förstahandsval är det svenska köttet när du äter kött. svensktkott.se

Fakta om LRF
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en partipolitiskt obunden intresse- och företagarorganisation för människor och företag inom de gröna näringarna. LRF:s omkring 140 000 medlemmar driver tillsammans nästan 70 000 företag och det gröna näringslivet står för lite mer än 4 procent av Sveriges BNP. LRF medverkar till utveckling av företag och företagare med jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö som bas, så att de kan förverkliga sina ambitioner om tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft. lrf.se

För mer information, kontakta gärna:
Isabel Moretti, vd, Svenskt Kött, 072-142 04 83, isabel.moretti@svensktkott.se
Maria Forshufvud, vd, Svenskmärkningen, 072-741 64 90, maria.forshufvud@svenskmarkning.se
LRF, pressavdelningen, 010-184 40 70, press@lrf.se
Cecilia Gyldén, generalsekreterare, TCS Lidingöloppet, 070-570 55 95
Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef, TCS Lidingöloppet,
070-670 55 40, fredrik.montgomery@lidingoloppet.se

Om Lidingöloppet

TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras på Lidingö sista

helgen i september. Loppet är en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de
30 kuperade kilometrarna på gröna Lidingö varit en lockande utmaning för löpare
av alla sorter där det även finns möjligheten att springa distanserna 5, 10 och
15 km. TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö
SOK och IFK Lidingö Friidrott. www.tcslidingoloppet.se

TCS Lidingöloppshelgen – alltid sista helgen i september:
TCS Lidingöloppet 30
TCS Lidingöloppet 15
Rosa Bandet-loppet
Lidingö På Gång
TCS LidingöRuset
TCS LidingöRullet
TCS Lilla Lidingöloppet
Knatteloppet

Övriga arrangemang:
Lidingöloppet MTB
Blodomloppet Stockholm
Lidingöloppet on Tour
Lidingö Skolstafett Järva

www.tcslidingoloppet.se | www.blodomloppet.se | www.lidingoloppetmtb.se

www.facebook.com/lidingoloppet | www.twitter.com/LL_Officiell | www.instagram.com/lidingoloppet

Krister Svensson

Presskontakt Generalsekreterare 076-768 91 65
Felix Östlund

Presskontakt Marknadsansvarig 0707143377

Världens största terränglopp. En utmaning för alla med naturen som arena!

TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras under den sista helgen i september varje år på Lidingö. Under helgen pågår inte mindre än 10 lika löpartävlingar med mängder av olika klasser. Det största och mest välkända loppet är TCS Lidingöloppet som är 30 km terränglöpning, med start på Koltorps Gärde och målgång på Grönsta Gärde. Lidingöloppet har arrangerats varje år sedan 1965.

Lidingöloppet är en del av En Svensk Klassiker. Under helgen arrangeras även TCS Lidingöloppet 15 som ingår i Halvklassikern och Rosa Bandet-loppet som ingår i Tjejklassikern samt Kortklassikern. Lidingöloppet ägs och arrangeras av de två idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott.

Utöver Lidingöloppshelgen arrangerar Lidingöloppet även följande lopp:

-Vårmilen sista helgen i april
-Blodomloppet Stockholm, 5/10 km löpning/gång på Djurgården i mitten av juni

Lidingöloppet