Trygghet och glädje – grundpelare för växande relationer

Trygghet och glädje – grundpelare för växande relationer

I sitt arbete som familjeterapeut har Ulrika Ernvik mött många människor som längtar efter djupare och starkare relationer. Några av råden har hon nu samlat i Dig vill jag älska, där hon beskriver att när vi känner trygghet och glädje har vi bra förutsättningar för att relationer ska växa. Det gäller inte bara relationen till sin partner, utan även till familjemedlemmar, kollegor och vänner.

— När vi inser vad vi behöver i relationer kan vi gripas av en djup sorg över det vi saknar. Det är naturligt. Det finns en inbyggd längtan i oss efter det fullkomliga, det helt igenom trygga där vi är omslutna av glädje och kärlek. Min förhoppning är att de tankar som presenteras i boken ska ge dig lust och längtan, mod och kraft, och tydliga idéer och redskap för att skapa trygghet och glädje i dina relationer, att boken får bli din karta och kompass och att du ska finna den plats du längtar efter, säger Ulrika Ernvik.

Att vara närvarande och trygg och se på varandra med glada ögon är inte alltid så enkelt. En av anledningarna är djupt mänskliga skyddsbeteenden som instinktivt aktiveras när vi känner oss rädda, förvirrade och osäkra. Eftersom nära relationer är livsviktiga för oss aktiveras våra skyddsbeteenden lätt, vilket får oss att gömma oss för varandra eller gå till attack. Våra rädslor och vår skam drar oss bort från varandra. När vi blir medvetna om detta kan vi börja förstå hur vi var och en aktivt kan föra in trygghet och glädje som i stället för oss närmare varandra.

Dig vill jag älska kan läsas både av den som vill fördjupa relationen till sin partner, men också av den som exempelvis vill utvecklas som förälder, som vill försonas med sina föräldrar, eller som vill få en starkare relation till sina syskon. Boken kan också bidra med tankar kring hur man som ledare eller chef kan förstärka relationerna bland medarbetarna på ett företag, i en verksamhet eller i en organisation. Boken ger även tips på hur man som kollega eller medlem kan bidra till mer glädje och trygghet på sin arbetsplats, förening och församling, eller i andra sammanhang.

Vi behöver gång på gång våga ge oss in i förlåtelseprocessen. Och vi behöver inte vänta på varandra. Jag kan alltid ta första steget. Jag kan förlåta den andra utan att den har sagt förlåt. Och jag kan uttrycka mitt förlåt även om den andra inte tar emot det. I förlåtelseprocessen behöver vi vara medvetna om hierarkier. Den som står överst i en hierarki har alltid ett större ansvar att ta första steget. Föräldrar har ansvar för att hela relationen till sina barn. Ledare har ansvar för att hela relationen till de som följer.
— ur boken.

Ulrika Ernvik är auktoriserad socionom och legitimerad psykoterapeut med familjeterapiinriktning. Hon beskriver på ett enkelt sätt de processer som sker inom och mellan människor och ger tydliga idéer och redskap för att skapa trygghet och glädje i relationer.

Boken släpps den 13 september.

Mikael Stenmark