Tommy Hellsten aktuell med ny bok om kärlek

Tommy Hellsten aktuell med ny bok om kärlek

Efter klassikerna Flodhästen i vardagsrummet och Flodhästen på arbetsplatsen skriver nu den finlandssvenske terapeuten och teologen Tommy Hellsten om kärleken i sin nya bok Flodhästen i sovrummet. Han kopplar samman själen, sanningen och kärleken för att vi ska bli mer närvarande och på djupet genomgå en förändring. Först då medvetenheten djupnar blir våra inre bördor och beteendemodeller – flodhästarna vi inte är medvetna om – synliga för oss, och våra värderingar förändras.

— Denna bok innehåller inga instruktioner för ett förändrat parförhållande. Däremot strävar jag efter att föda fram ny medvetenhet. För att komma dit har jag försökt beskriva de lagbundenheter och fenomen som förekommer i mänskliga relationer i allmänhet och parrelationer i synnerhet. Jag gör det genom att samtidigt röra mig på både det psykologiska och det andliga planet, den högre medvetenheten. Vårt liv levs ju inte bara fysiskt och psykologiskt utan också andligt. Om vi inte är bekanta med dessa tre nivåer inom oss själva kan vi inte förstå vare sig livet eller oss själva – vår människobild blir för tunn. Jag skulle vilja visa på en väg som går djupare och leder till aha-upplevelser som förändrar livet, säger Tommy Hellsten.

Kärlekens sanna växtunderlag kan enbart vara friheten och oberoendet. Trots detta tar vi ofta med oss såren från vårt förflutna in i relationen, vi kräver saker av varandra och klänger oss fast vid varandra. Då tyngs kärleken ner av omedvetenhetens flodhäst. Det hindrar ett sant möte, en verklig närhet och får oss att förvänta oss att den andre ska vara perfekt. Sann kärlek kräver inte, den ger. Det är först när vi möter våra egna sår som vi kan låta vår partner vara fri.

Tommy Hellsten skrev Flodhästen i sovrummet långsamt och menar att boken också är tänkt att läsas långsamt, utifrån ett tillstånd av närvaro, Den som är närvarande är inte bara kroppsligen närvarande utan också andligen, rofylld i det ögonblick som är. Rofylldhet är motsatsen till brådska och innebär att en människa inte försöker skynda till nästa ögonblick utan befinner sig precis där livet äger rum just nu.

Människans djupaste och största behov är, enligt mig, behovet att bli sedd och hörd. Med andra ord, behovet av kontakt. Vi kommer till jorden som tomt gapande raviner, som förkroppsligade rop om kärlek. Utan kärlek svälter vi och dör, och vår utveckling till individer stannar av. Vårt kärleksbehov är inbyggt i själva vår struktur. För att vår födelse inte ska stanna vid det enbart fysiska utan fortsätta i form av psykisk och andlig födelse behöver vi upplevelser av att bli sedda, hörda och bemötta. Vi behöver kärlek – behovet av kärlek är själva formen vi är gjutna i.
— ur boken.

Tommy Hellsten är finlandssvensk terapeut, teolog och författare till flera böcker, bland dem Flodhästen i vardagsrummet och Ju mindre du gör desto mer får du gjort. På Libris har han utkommit med Du är mer än du anar, När allt faller på plats och Jag är inte längre rädd.

Boken släpps den 20 april.

Mikael Stenmark