Stinissen i tre färgstarka nyutgåvor

Stinissen i tre färgstarka nyutgåvor

Nu släpper Libris tre nyutgåvor av den uppskattade karmelitbrodern Wilfrid Stinissen (1927–2013)Han var fil dr, katolsk präst, karmelitbroder, författare och är en av vårt lands mest lästa och uppskattade andliga vägledare. Han har tidigare gett ut ett tjugotal böcker på Libris, bland annat Mitt liv i dina händer, I dag är Guds dag och Längre in i bönens land.

Evigheten mitt i tiden

Många upplever idag att de lever med ständig tidsbrist, att de inte hinner med sitt liv. Som en följd av det kommer ofta stress och utbrändhet. Men kan tiden istället bli vår vän? Och hur kan vi utnyttja de oerhörda möjligheter som tiden erbjuder oss?

Stinissens klassiska bok Evigheten mitt i tiden hjälper oss att våga se tiden med nya ögon och fundera kring vad tiden är och betyder. Han menar att insikten att evigheten är nerlagd i våra hjärtan kan hjälpa oss att leva i tiden på ett sätt som leder oss djupare in i Guds glädje.

Sann människa

Vad är det som gör en människa till människa? Vad betyder det att vara skapad av Gud? Finns det ett syfte med det mänskliga livet? I Sann människa hjälper karmelitbrodern Wilfrid Stinissen oss att förstå den mänskliga naturen och hur vi ska se på människans ursprung och mål.

Den traditionella teologin har kanske inte alltid lagt tillräcklig vikt vid skapelsen när den har betraktat människans natur. Ändå är det skapelsen som utgör grunden till allt, visar Stinissen. Om man vet något om startpunkten och slutstationen vet man ju också en hel del om vägen. När Gud skapar människan har han redan Kristus i tankarna. Han formar henne efter hans modell. Hon får alla de resurser som behövs för att steg för steg bli lik honom.

Mitt liv i dina händer

Vår tids psykologi har lärt oss att acceptera det ofrånkomliga. Men om det är ödet eller slumpen som styr våra liv, och om livet varken har mål eller mening, vad kan vi då göra annat än att ge upp? Den kristna trons svar på resignationen är överlåtelse, som föds i tilliten. Någon omsluter allt – också det som verkar meningslöst – med sin kärleksfulla omsorg.

Mitt liv i dina händer är en av Wilfrid Stinissens mest grundläggande och centrala böcker. Han visar på tillitens och överlåtelsens kraft och på hur människan i allt som sker både får och kan lita på den Gud som kan förvandla allt till något meningsfullt.

För recensionsexemplar och mer info kontakta josefin.oberg@libris.se076-503 84 10