Bokomslag: Ett sorgkantat mirakel - om att leva vidare när livet inte blev som det var tänkt

Sonen dog och kom tillbaka, i ny bok skildras livet som blev och inte blev

När 15-årige Leo råkar ut för en fruktansvärd olycka i samband med ett konfirmationsläger förlorar Linn den son hon dittills haft. Han blir liggande i iskallt vatten i över två timmar innan han mirakulöst hittas och vid ankomst till sjukhus uppmäts hans kroppstemperatur till rekordlåga 14,5 grader. Efter sex timmars hjärtstillestånd lyckas man återigen få hans hjärta att slå men kampen för överlevnad har ändå bara börjat. Leos och familjens tillvaro förändras dramatiskt. Ingenting blir som det var tänkt. I Ett sorgkantat mirakel berättar mamma Linn om hur livet är några år efter olyckan, drömmer om hur det hade kunnat vara och beskriver hur stor sorgen är över skillnaden däremellan.

– Det är en märklig sak detta att sakna någon som fortfarande finns. Jag sörjer och saknar den son som jag trots allt förlorade och det liv som han gick miste om. Samtidigt som jag är oerhört glad och tacksam över det som ändå är. Sorgen handlar om det som inte blev. Och den sorgen och saknaden är djup, förtvivlad, blytung och livslång. Precis som vilken annan sorg och saknad som helst, säger Linn Maria Wågberg.

I livet som blev efter olyckan samsas tårar, ilska och besvikelse med lycka, tacksamhet och kärlek. Genom berättelsen får vi parallellt ta del av händelser som pågår i “Landet Längtan”, Linns tankar över hur livet sett ut om inte Leo skadats på konfirmationslägret. Där är livet alltjämt som det var tänkt att vara. Det blir starka kontraster där Leo tar studenten med sina tidigare klasskamrater, flyttar in i egen lägenhet, åker ut på backpacker-resor och har hopp för framtiden. Den sonen finns inte längre, samtidigt som en annan lika älskad son finns kvar.

Ett sorgkantat mirakel är en utsträckt hand till dig vars liv inte heller blev som det var tänkt. Berättelsen vill förmedla att vi faktiskt kan vara glada och tacksamma samtidigt som vi sörjer och är besvikna. För sorg är inget vi går vidare från, sorg går vi vidare med. Boken erbjuder även tio konkreta och vägledande råd om hur vi kan leva vidare med sorgen – trots och tack vare allt.

När olyckan inträffade arbetade Linn inom kyrkan och det var hon som övertalade sin son om att åka iväg på konfirmationslägret. I boken berättar hon om hur relationen med kyrkan och Gud påverkas när livet vänder:

"När jag får frågan om huruvida min tro försvunnit brukar jag svara att när det kommer till Gud känns det som om Gud jobbade på alldeles utmärkt med sina under och mirakel när olyckan var ett faktum. Sida vid sida med alla de hjältar som handgripligen räddade Leo så tycks det ställt bortom allt rimligt tvivel att omständigheterna som gjorde det möjligt är långt mycket mer förunderliga än vi någonsin kommer att förstå."

– ur boken

Linn Maria Wågberg är handledare i sorg- och krisbearbetning. Utöver det arbetar hon som författare, sångerska och föreläsare. Ett sorgkantat mirakel (Libris) är en fristående uppföljare på författarens uppmärksammade debutbok Himlen måste sakna en ängel (Norstedts).

Emma Ahreborg