Lukaskommentar på svenska - för första gången i modern svensk utläggningshistoria

Ordets tillblivelse är den elfte boken i Libris kommentarserie Nya testamentets budskap (NTB) – för bibelläsare som vill förstå mer. Denna gång får vi fördjupa oss i Lukasevangeliet. Serien vill utlägga bibeltexter i ett historiskt perspektiv men också reflektera över textens betydelse för vår tid.

"Lennart Thörn har under en stor del av sitt liv ägnat sig åt studier i just Lukasevangeliet. Jag kan tänka mig få som är bättre lämpade för att för första gången (!) i modern svensk utläggningshistoria skriva en Lukaskommentar på svenska."
- Mikael Telbe (huvudredaktör för NTB-serien) i förordet till boken.

Lukas skriver till en grupp kristna som hade börjat tvivla på den kristna förkunnelsens tillförlitlighet. Kanske på grund av Jerusalems förstörelse och att Jesus ännu inte kommit tillbaka – men framför allt på grund av en växande motsättning mellan judar och kristna. Lukas rycker därför ut till ordets försvar. Genom en välgrundad och välordnad berättelse om Jesus liv från början till slut försöker han visa hur den kristna förkunnelsen om Jesus som alla folks frälsare – ordet – blev till. I särskilt fokus står de marginaliserade – icke-judar, samarier, fattiga och kvinnor.

Lennart Thörn menar att jungfrufödelsens främsta funktion är symbolisk, att evigt liv är i Guds oändliga minne, att Jesu återkomst snarare är en metafor än en historiebeskrivning och att trons visshet snarare är en fråga om tillit till ordet än om historiska bevis.

NTB-seriens böcker har två huvudavdelningar: den första fokuserar på bibeltextens innebörd och budskap till sin egen tid och den andra tar fasta på texternas relevans och tillämpning i ett nutidsperspektiv.

Lennart Thörn har varit verksam som lärare i Nya testamentet på Örebro Missionsskola och som universitetsadjunkt i Nya testamentet vid Göteborgs universitet. Han har även varit pastor och föreståndare i Saronkyrkan, Göteborg. Nu är han visitator för den Ekumeniska kommuniteten, Bjärka-Säby.

För recensionsexemplar och mer info kontakta josefin.oberg@libris.se, 076-503 84 10