Kristian Lundberg skriver om solidaritet och tro i sin nya bok

Kristian Lundberg skriver om solidaritet och tro i sin nya bok

Kristian Lundberg har tidigare varit öppen med sitt politiska engagemang. Nu kommer boken där han berättar varför han tar ställning. Och för första gången berättar han om sin egen väg till tro efter en svår period av missbruk.

”Det är måndag. Det är en sen kväll, snart natt. Kyrkogårdens portar är låsta. Fladdrande lågor, gravljus som lyser till i allt det som nu är svart. Jag skriver fram det jag försöker att förstå. Jag försöker formulera en tro som rymmer det som sällan får plats: ett tältläger i en stad, en pojke i gul tröja som springer för livet över ett öppet fält, en hand som tigger, ett ansikte som vänds bort. En gränslinje i tiden när fem personer stiger ner i det kalla vattnet och blir döpta. En annan gräns som överträds när Lasarus anropas.” Utdrag ur boken.

Kristian Lundberg har skrivit en bok som är både angelägen och innerlig. Gud är inte ett främmande namn är en bok om aktiv tro och om solidaritet. I dagboksform och med sitt poetiska språk tar Lundberg oss med till Malmös gator under ett knappt år från sensommaren 2015 till den kalla vintern 2016. Han skriver om bön som motståndshandling, om det grundläggande radikala i att erkänna en annan världs möjlighet och om en tro som inte har lov att vända bort sitt ansikte från det lidande som pågår runt omkring oss. Och om den explosiva kraften i att istället hålla fast vid det bräckligaste av det bräckliga; trons mysterium

Så sent som i augusti kom Kristian Lundberg ut med sin bok Dagar bland skuggor, träd och vatten på Wahlström och Widstrand. Nu släpper han sin nya bok Gud är inte ett främmande namn på Libris förlag, en bok om aktiv tro och solidaritet. Kristian Lundberg kommer finnas på plats på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

För mer information, recensionsexemplar och bokning av intervju skicka ett mail till minna.jonsson@libris.se

Libris Media grundades 1952, men verksamheten har pågått sedan 1930-talet. Vår utgivning omfattar skönlitteratur och facklitteratur, och kännetecknas av vår kvalitet och fokus på existentiella frågor. Vi ger ut fackböcker inom samhälle, psykologi och teologi.
Libris Media ägs av den norska mediakoncernen Mentor Medier.