Fem böcker i Kyrkkaffe-serien i nyutgåva

Fem böcker i Kyrkkaffe-serien i nyutgåva

Boken Kyrkkaffe – bullar, böner och berättelser började med ett upprop: dela med dig av det bästa du gör till kyrkkaffet! Trots att kyrkkaffet är en tradition i de flesta svenska kyrkor var den inte särskilt väldokumenterad. Nu kommer fem böcker i den uppskattade Kyrkkaffe-serien, som totalt har sålts i över 400 000 böcker, i nyutgåva: Kyrkkaffe, Brödglädje, Mat i långpanna, Långpannans lov och Mer långpannans lov.

– Jag har hört om hur böckerna genom åren har getts bort som konfirmationspresent, bröllopspresent och 90-årspresent, säger Anna Braw som var redaktör för Kyrkkaffe-serien när den först gavs ut. Men mest av allt är Kyrkkaffe-böckerna förstås fortfarande en hyllning till alla som arbetar i köken och runt borden, så man ska inte vara rädd för att ha dem framme på köksbänken – där passar de allra bäst.

Alla böckerna består av insamlade recept, tips och berättelser, och de större innehåller också många reportage. Lite kort om respektive bok:

Kyrkkaffe – bullar, böner och berättelser är den första boken i serien och fullmatad med mer än 200 recept på lättbakade och oemotståndliga kakor och bullar. Första hjälpen för dig som ska ordna fika till många.

Brödglädje är en inspirationsbok för både fåtöljbläddrare och degkramare, fylld med över 200 recept. Boken innehåller texter av bland andra Vibeke Olsson Falk, Peter Reinhart, Marie Tonkin, Tomas Sjödin, Karin Wiborn, Tomas Boström.

I Långpannans lov finns rutor från hela Sverige: chokladfavoriter med kokos, gula rutor, bärrutor, kladdkaka med havregryn, ingefärsrutor ... Snabbt och lätt och med bara billiga ingredienser. Har man en långpanna är det lätt att vara generös!

Mer långpannans lov är den efterlängtade uppföljaren med recept från kök i hela Sverige och många andra platser. Det mesta går fort och lätt att baka med enkla ingredienser som finns hemma. Ibland går en klase prickiga bananer åt också! Och så finns det en och annan riktigt lyxig ruta - den med chokladbotten, mandelsmörkräm och mjölkchokladtäcke, till exempel

Mat i Långpanna är boken för den som behöver göra ordning mat till många under tidspress. Här finns stora “Randiga pajen”, “Richards låda”, Honungsglaserade rotsaker, “Krabbelåda” och Finsk morotslåda. Dessutom några fyrkantiga bröd som är goda till både mat och fika. Med en långpanna i ugnen är det roligt att vara många.

Böckerna släpps den 18 april.

Mikael Stenmark