Bok skickas ut till skolor över hela landet för att uppmärksamma funktionsnedsättningar

Inför höstlovet delas boken Operation slutstirrat av Anna Pella ut till alla lågstadieskolor, grundsärskolor och gymnasiesärskolor i hela landet. Boken skickas ut med tillhörande lärarhandledning och med detta hoppas Hugos Stiftelse och författaren Anna Pella att värdegrundsarbete kring temat funktionsnedsättning, mångfald och bemötande ska ges en större plats i de svenska klassrummen.

– Att bemöta det som är annorlunda är något vi alla måste jobba med, varje dag, hela livet. Ju äldre vi blir, ju mer rädda blir vi för att göra fel, så vi gör ofta ingenting. Vi saknar kunskap och låter istället våra fördomar styra hur vi agerar. Genom att låta barn och unga arbeta med dessa frågor hoppas jag att vi kan ge denna generation nya verktyg att bemöta varandra och sin omvärld, säger Anna Pella.

Operation slutstirrat handlar om syskonen Vide, Tintin och Mio. Mio har en funktionsnedsättning och kan inte gå eller prata. Berättelsen har sin början i att ett barn på skolgården stirrar och pekar på Mio och undrar om Mio är en människa. Vide ser detta och blir arg och ledsen. Detta och en rad andra händelser leder till att Vide startar Operation slutstirrat tillsammans med en kompis.

– Händelsen på skolgården är en sann historia från när mina yngsta barn hade börjat lågstadiet. Vår äldsta dotter gick i särskola och ibland när vi kom in på syskonens skolgård hände det att pedagogerna inte visste vad de skulle göra, de tittade bort eller ”frös fast”. Barnen tittade på de vuxna och härmade dem. Skolorna har blivit bättre på värdegrundsarbete, men i lärarhandledningen uppmanar vi även särskolor och “vanliga” skolor att träffas och upptäcka att vi är mer lika än vad vi är olika, säger Anna Pella.

Boken skickas ut i samarbete med Hugos stiftelse som grundades 2018 av Mikael Nordmark och Marin Wilén. Genom att stötta aktiviteter, träningsgrupper och initiativ främjar stiftelsen bättre hälsa och ett aktivt liv för barn och unga med funktionsnedsättning. Att stiftelsen skulle heta Hugos Stiftelse var självklart – den är uppkallad efter Mikaels son Hugo som föddes med grava funktionsnedsättningar och som bara blev 11 år gammal.

– Annas böcker om Funkisfamiljen gör skillnad. Ju fler barn som får ta del av hennes berättelser ju större skillnad kan de åstadkomma i samhället när det gäller att förändra attityder. Vi är mycket glada över att Hugos Stiftelse kan vara med och bidra till att Operation slutstirrat kommer ut till landets samtliga lågstadieskolor, grundsärskolor och gymnasiesärskolor, säger Mikael Nordmark.

Operation slutstirrat är den första boken i serien om Funkisfamiljen och skickas den 27 september ut till alla rektorer för landets drygt 4.500 lågstadieskolor, grundsärskolor och gymnasiesärskolor tillsammans med en lärarhandledning. Målet är att lärare och pedagoger får verktyg för att kunna arbeta mer handfast kring mångfald, och tillsammans med sina elever reflektera över bemötandefrågor genom högläsning, övningar och gemensamt arbete.

Läs mer om kampanjen och ladda ner material här: hugosstiftelse.se/funkisfamiljen

Mikael Stenmark