Vinnare av kvalitetsutmärkelsen 2013: Hammarby Sjöstads förskolor, förskoleavdelningens stab i Södermalms stadsdelsförvaltning och SALUT

Lotta Edholm (FP)
skolborgarråd

Karl Rydå
presschef

I går delades Stockholms stads pris Kvalitetsutmärkelsen ut för 19:e året i rad. Kvalitetsutmärkelsen är Stockholms stads eget årliga pris för att uppmärksamma, belöna och rikta ljuset mot framgångsrik verksamhetsutveckling i staden. Alla kommunalt drivna verksamheter och enskilt drivna verksamheter som finansieras av staden är välkomna att delta i kvalitetsutmärkelsen.

Skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) delade ut pris i klasserna Förskola, Skola samt Andra verksamheter. Klassen Förskola vanns av de kommunala förskolorna Hammarby Sjöstads förskolor som ligger under Södermalms stadsdelsförvaltning.

- Det är mycket roligt att dela ut pris till Hammarby Sjöstads förskolor. Hammarby Sjöstads förskolors arbete med föräldrarnas och barnens inflytande förtjänar all uppmuntran och uppmärksamhet, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

Klassen andra Andra verksamheter vanns av förskoleavdelnings stab vid Södermalms stadsdelsförvaltning.

- Bakom varje framgångsrik kommunal verksamhet står hårt arbetande tjänstemän. Det arbete som utförs av de anställda vid förskoleavdelningens stab vid Södermalms stadsdelsförvaltning är en starkt bidragande orsak till att stadsdelens förskolor håller en så hög kvalitet, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

I klassen Skola gavs ett hedersomnämnande till SALUT – en andra chans.

- Det är viktigt att alla elever, oavsett förutsättningar, kan slutföra en gymnasieutbildning. Saluts målmedvetna arbete med att sätta eleverna i centrum och ge dem en andra chans ger resultat, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

Fakta:

Motivering Hammarby Sjöstads förskolor

Enheten använder deltagandet i kvalitetsutmärkelsen som en del i sitt systematiska kvalitetsarbete. Deltagandet ger dem en möjlighet att genomlysa sitt arbete med ett syfte att förbättra systematiken och i förlängningen därmed även resultaten.

Enheten har byggt upp en organisation som präglas av alla medarbetares ansvar för helheten.

Lärande och utveckling styrs utifrån anals av resultat och identifierade utvecklingsområden. Brukarna involveras systematiskt i verksamheten, vilket också gäller de små brukarna, förskolebarnen.

Värdegrunden är tydlig och används i verksamheten för att styra mot målen.

Motivering förskoleavdelningens stab, Södermalms stadsdelsförvaltning

Enheten visar genomgående och konsekvent en systematik i sitt utvecklingsarbete. Arbetet utgår från kundens behov, kontinuerliga uppföljningar samt analyserande resultat. Kundernas synpunkter och klagomål och olika avvikelser som framkommer tas tillvara och vävs in i förbättringsarbetet. Medarbetarna är engagerade i utvecklingsarbetet och är väl insatta i det systematiska kvalitetsarbetet.

Ledarskapet är genomtänkt och tydligt, vilket bekräftas av medarbetarna. Värdegrunden är levande och synliggörs på ett tydligt sätt såväl internt som externt.

Enheten andas yrkeskunnande, stolthet och glädje.

Motivering SALUT – en andra chans

Skolans fokus på sina brukare – eleverna – imponerar. Här arbetar personalen nära eleverna och varandra. Detta för att skapa trygghet och trivsel och därmed en ökad studiemotivation. Grunden är det ständigt pågående samtalet mellan elev och pedagog.

Denna verksamhet tilldelas ett hedersomnämnande för sitt tydliga elevperspektiv. Fokus ligger på ett individuellt bemötande och delaktighet. Detta ger eleverna en skoldag som utvecklar deras kunskaper och tillit till skolan.

Det råder ingen tvekan om att denna skola säter eleverna i centrum och ger dem en andra chans.

Läs mer på Stockholms stads hemsida.