Tunnelbanebibliotek vinner stadsmiljöpris

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig
076-12 29 486

Madeleine Sjöstedt (FP):

Tunnelbanebibliotek vinner Handelskammarens stadsmiljöpris

Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris, som delats ut varje år sedan 1986, går i år till Stockholms stad, Stockholms stadsbibliotek och SL för de nya biblioteken i Stockholms tunnelbanestationer.

- Det är glädjande att vår satsning på tunnelbanebibliotek belönas med Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris. Min vision är att Stockholms bibliotek ska vara där människor finns. Öppenhet och tillgänglighet är vägledande ord för vår målsättning att skapa framtidens bibliotek där tunnelbanebiblioteken fyller en nyckelfunktion.

Det säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris i år går till Stockholms stad, Stockholms stadsbibliotek och SL för de nya biblioteken i Stockholms tunnelbanestationer.

Ur juryns utlåtande:

”Vi ser framför oss en stad där inte bara kulturen får en plats närmare människors vardag, utan även där miljöer som tunnel- och pendeltågsstationerna förvandlas till värdiga platser. Vi tror att ökad mångsidighet och oväntade infallsvinklar är rätt väg och gratulerar Stockholms stad, Stockholms stadsbibliotek och SL till ett gott arbete”

Fakta om Handelskammarens stadsmiljöpris
• Handelskammarens stadsmiljöpris belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Projektet ska ha slutförts under det gångna året. Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

• Priset, som tidigare kallades Stockholmspriset, har funnits sedan 1986. De första åren gick priset till idéer för Stockholms förskönande och förbättrande. Sedan 1995 delas priset ut till projekt som faktiskt blivit genomförda.

• Juryn består av Sven Unger (ordförande), Mannheimer Swartling Advokatbyrå, Henrietta Palmer, Kungliga konsthögskolan, Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria, Martin Rörby, Rådet till skydd för Stockholms skönhet, Rasmus Waern, The Nordic Architectural Magazine Project, Wingårdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan Åman, skribent och kulturentreprenör, Tord Tannenberg, Kungsträdgården Park & Evenemang AB, Marianne Andrée, Handelskammartidningen, Tomas Rittsel (sekreterare), Stockholm Handelskammare.