Stockholmshem förvärvar 200 nya hyresrätter

Folkpartiet Stockholms stad
Björn Ljung (FP), ordförande i Stockholms hem.

Simon Rothstein Frankander
Pressansvarig Folkpartiet
Stockholm Stadshus

2009-06-18

Stockholmshem förvärvar 200 nya hyresrätter genom köp av bostadsrättsprojekt och mark

Stockholmshem köper bostadsrättsprojekt och mark i Årstadal/Liljeholmen med totalt 200 lägenheter som blir nya hyresrätter. Tillsammans med de förvärv som gjordes strax före årsskiftet har Stockholmshem nu köpt mark och bostadsrättsprojekt som kommer att resultera i cirka 850 nya hyreslägenheter.

- Stockholm behöver många fler bostäder de närmaste åren och vi behöver i vår tur ytterligare mark och projekt för att nå de ambitiösa mål vi har för vår nyproduktion. Vi är därför mycket nöjda över de avtal vi nu kunnat sluta med JM och Balder, när de vill minska sina projektportföljer och vi har behov av att öka. Vi är också självklart intresserade av att göra fler fastighetsaffärer som kan bli fler nya hyresrätter för stockholmarna, säger Stockholmshems ordförande Björn Ljung (FP).

- Stockholm växer och behovet av nya bostäder är fortsatt stort. Det är viktigt att byggandet håller tempo även i lågkonjunktur och det är viktigt att det byggs bostäder med olika boendeform över hela staden. Där andra företag kan få svårt att bygga snabbt i lågkonjunkturen kan vi i Stockholms stad, tack vare en aktiv fastighetspolitik, vara mer offensiva och hålla igång byggen som annars riskerar att försenas. Genom den här affären säkerställer vi 200 nya hyresrätter som kanske inte annars kommit till stånd, säger Sten Nordin (M) finansborgarråd i Stockholms stad.

De två nu aktuella affärerna innebär att Stockholmshem köper ett planerat bostadsrättsprojekt av JM AB och tomträttsmark av Fastighets AB Balder.

Av JM köper Stockholmshem den blivande fastigheten Årstadalsskolan 4 i Sjövikshöjden i Årstadal med 108 lägenheter och planerad byggstart vid årsskiftet 2009/2010. Tomträtten som Stockholmshem förvärvar av Fastighets AB Balder - fastigheten Golvläggaren 1 - är också belägen i Årstadal/Liljeholmen intill Stockholmshems nybyggda hus på Förmansvägen. Marken rymmer ca 100 nya hyresrätter.

Med dessa två köp kommer Stockholmshem nu att totalt färdigställa cirka 650 lägenheter i sex olika projekt i den kraftigt expanderande stadsdelen Årstadal/Liljeholmen.

För kontakt med Sten Nordin:
Helena Widegren, pressansvarig Finansroteln

För kontakt med Björn Ljung:
Simon Rothstein Frankander
Pressansvarig Folkpartiet Stockholms stadshus.

Detta är Stockholmshem

Hos AB Stockholmshem bor ca 55 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar 29 000 bostäder och 3 400 lokaler.