Sjöstedt/Ekdahl Wästberg (FP): Stockholm stödjer barnkulturpalatset

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus
Folkpartiets kansli i Stockholms läns landsting

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Karin Ekdahl Wästberg (FP)
ordförande landstingets kulturnämnd

Jonas Uebel
pressekreterare

STOCKHOLM STÖDJER BARNKULTURPALATSET

Stockholms stad och Stockholms läns landsting satsar totalt 5,5 miljoner kronor på Palatset, det nya barnkulturcentret på Riddarholmen.

- Barnkulturpalatset på Riddarholmen kommer att ge helt nya möjligheter för barn att upptäcka och skapa och kommer samtidigt att ge Riddarholmen nytt liv. Barnkulturpalatset kan bli en ny högklassig attraktion i Stockholm. Stockholms stad går därför in med 4 miljoner kronor 2010 i verksamhetsstöd för att göra detta projekt möjligt, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

- Kultur för barn och unga är det vi prioriterar. Att vara med och stödja ett projekt som barnkulturpalatset känns naturligt och därför satsar vi 1,5 miljoner kronor på detta 2010, säger Karin Ekdahl Wästberg (FP), ordförande i landstingets kulturnämnd.

- Vi ser fram emot ett barnkulturpalats mitt i Stockholm, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP) och Karin Ekdahl Wästberg (FP).

Fakta
Palatset ska bli en nationalscen, ett kulturcentrum fyllt med alla sorters upplevelser för barn, unga och lekfulla. Ett unikt och magiskt hus där tiden har stått stilla sedan 1891. Gamla riksarkivet på Riddarholmen i Stockholm ska förvandlas till Palatset – på åtta våningar och fem tusen kvadratmeter ska det bubbla av kreativitet. Palatset öppnar 2011.

Se även