Madeleine Sjöstedt (FP)

pressansvarig

Madeleine Sjöstedt (FP):

Satsning på solenergi

Under 2013 kommer Fastighetskontoret att se över  tänkbara fastigheter som helt eller delvis kan drivas med solceller.

- Att minska på energiförbrukningen  och värna klimatet är en viktig fråga i Stockholm. Därför ska solcellsanläggningar uppföras på minst tre av följande byggnader: Husby Ishall, Husbys Idrottshall, Husby simhall eller Ärvingehallen under 2013.

Det säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att Fastighetskontoret under 2013 ska installera solceller på 4 anläggningar.  I dag finns inom Stockholms stads förvaltningar och bolag 23 solcellsanläggningar med en installerad effekt på totalt 347 kW, vilket ungefär motsvarar årsförbrukningen av el för 35 normalstora villor eller 100 normalstora trerumslägenheter. Den totala effekten för de fyra anläggningar där solceller ska installeras under 2013 är på 425 kW.