Madeleine Sjöstedt (FP)

pressansvarig
076-825 16 04

Polisens extraskatt för idrottsevenemang orimlig

”Polisens extraskatt ruckar på den grundläggande principen att den myndighet som har att upprätthålla statens våldsmonopol ska finansieras gemensamt. Ytterst handlar det ju om att vi alla har rätt att få skydd av staten mot våld – att vi alla är lika inför lagen. Det ingår i polisens uppdrag, till och med dess kärnverksamhet, att just sköta ordningen vid olika arrangemang som medborgarna besöker”, skriver Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd tillsammans med Peter Mellqvist, ordförande AIK Ishockey AB och Mats Larsson, ordförande Djurgården Hockey AB i DN i dag.

”Den enskilda medborgarens rätt till skydd vid en offentlig tillställning kan ju aldrig villkoras av om arrangören betalt polisen eller inte. Skyddet är och måste vara absolut. Att polisen tar betalt för sina insatser är därför djupt problematiskt och konsekvenserna måste omedelbart ses över. Vi befinner oss på ett sluttande plan om mötesfriheten riskerar att villkoras av att man kan betala för sig”, skriver Madeleine Sjöstedt (FP), Peter Mellqvist och Mats Larsson.

”Nej, polisens "extraskatt" är orimlig på många olika sätt. Särskilt i sin nuvarande form och tillämpning. Den följer inte ens rättssamhällets principer på likställdhet och förutsägbarhet. Lagen måste därför ses över och tills detta är gjort bör polisen omedelbart upphöra med att ta betalt för sina tjänster”, skriver Madeleine Sjöstedt (FP), Peter Mellqvist och Mats Larsson.

Läs hela artikeln här: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/polisens-extraskatt-for-idrottsevenemang-orimlig