"Paul Simon har inte stoppat pjäs"

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Jonas Uebel
pressekreterare
076-12 29 177

Meddelande till kulturborgarrådet i Stockholm:

"Paul Simon har inte stoppat pjäs"

Efter de osäkerheter som gällt pjäsen "Sound of Silence" fick kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) ett samtal från Edward Simon, ansvarig för Paul Simons företag under fredagen. Frågan gällde pjäsen "Sound of Silence". Det framgick tydligt av telefonsamtalet att Paul Simon inte hade stoppat föreställningen som Universal tidigare hävdat.

- Detta sätter fokus på vem som har rätt att bestämma över musiken. Företräder verkligen musikförlagen upphovsrättsinnehavarna? säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

- Detta borde vara slutet på diskussionerna om vad som gäller på våra teaterscener. De stora bolagen borde backa från sina hot mot uppsättningen av "De tre musketörerna". Det ska vara stim-avtalet och inget annat som gäller, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

- Att musikförlagen försöker ändra förutsättningarna kring stim -avtalet och skrämmer små teatergrupper till tystnad är ett hot mot Stockholms kulturliv, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP).

Läs mer på Madeleine Sjöstedts blogg, www.madeleinesjostedt.wordpress.com