Papperslösa barns rätt till skolgång

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Papperslösa barns rätt till skolgång

”Gömda och papperslösa barns rätt till skola borde länge ha varit en självklarhet i ett land som vill stå upp för medmänsklighet, solidaritet, frihet och alla människors lika värde. Vi måste skapa en mer mänsklig stad och en stad där barnets rättigheter tas på allvar. Att säkerställa gömda och papperslösa barns rätt till skolgång är ett steg i den riktningen”. Det skriver folkpartiets gruppledare och skolborgarråd Lotta Edholm (FP) tillsammans med miljöpartiets gruppledare Åsa Jernberg (MP) i dag på DN Stockholmsdebatt.

”I Sverige uppskattas två till tretusen barn leva utanför samhället och våra välfärdssystem. De kallas för papperslösa barn. Miljöpartiet och Folkpartiet vill säkerställa dessa barns rätt till att gå i skola. För att uppnå det behöver Stockholms stad ta fram tydliga riktlinjer så att stadens skolor får rätt stöd och förutsättningar att garantera de gömda och papperslösa barnens skolgång”, skriver Lotta Edholm (FP) och Åsa Jernberg (MP).

Hela artikeln återfinns på http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt .