Madeleine Sjöstedt (FP)

pressansvarig
076-825 16 04

Nytt kulturhus i Husby

Kulturförvaltningen kommer att tillsammans med Kista/Rinkeby stadsdelsförvaltning och studieförbundet Vuxenskolan under nästa nämnd få i uppdrag att utreda utsättningarna för ett kulturhus i Husby. Utredningen utgör senare underlag för ett inriktningsbeslut som presenteras för nämnderna under våren 2012.

- Vår ambition är att lägga ihop många små verksamheter och få dem att arbeta nära varandra. Min förhoppning är att nya berättare, nya perspektiv och nya bilder utvecklas och tar plats i Husby, säger kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

I Husby pågår det så kallade Järvalyftet, ett projekt som syftar till att göra området till en tillväxtmotor, en kulturell mötesplats och en plats dit man vill flytta.

- Det har ju blivit allmänt accepterat att kulturen är en drivkraft för stadsutvecklingen och det är roligt att ge kulturen den möjligheten. Jag tror att kulturen kan bidra till ökad tillit och ökad tillväxt, säger Madeleine Sjöstedt (FP).

Den 30 augusti läggs ett första förslag fram i Stockholms kulturnämnd om ett beslut att utreda förutsättningarna för projektet.