När demokratin hotas måste vi höja våra röster

Populistiska och högerextrema krafter flyttar idag fram sina positioner på flera håll i världen. De arbetar för att förflytta gränserna för vad som kan sägas och göras mot människor med andra åsikter. I en artikel i Expressen beskriver socialborgarrådet Jan Jönsson (L) varför vår tolerans mot andras lagliga rätt att uttrycka kränkande eller provocerande åsikter aldrig får innebära vår tystnad.

- Som liberal kommer jag aldrig att förhålla mig neutral till högerextrema grupper som medvetet och systematiskt arbetar för att ta ifrån oliktänkande sin frihet. Det betyder inte att offentligt brännande av böcker bör förbjudas, säger Jan Jönsson (L), socialborgarråd i Stockholms stad.

Ett politiskt parti är inte vilken organisation som helst. De tar med sig sina åsikter och värderingar in i lagstiftande sammanhang. En fungerande demokrati förutsätter ett mått av respekt och tolerans för våra medmänniskor. När extrema krafter använder vår yttrandefrihet för att hetsa och provocera, är det ett tecken på att de själva är beredda att förneka andra rätten att avvika eller opponera.

- Att ett politiskt parti vill bränna böcker på våra gator gör mig djupt oroad. Det hat, den intolerans och det förakt det ger uttryck för kommer inte att leda till något gott. Böcker ska läsas, inte brännas offentligt, säger Jan Jönsson (L).