"Miljöpartiet - i socialdemokraternas hägn"

Skolroteln i Stockholms stadshus

Lotta Edholm (FP)
skolborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressekreterare

Miljöpartiet - i socialdemokraternas hägn

"Miljöpartiet blev i det senaste valet, europaparlamentsvalet för några månader sen, största oppositionsparti i Stockholm. Av det märks ingenting i partiets budgetmotion. De gröna underordnar sig helt ett rött oppositionsledarskap, och traskar patrull efter socialdemokraterna.

Det gäller inte bara oppositionens skattechock. Miljöpartiets tidigare så positiva syn på friskolor är märkbart nedtonad. Nu nämns friskolor bara i ett defensivt sammanhang. De gröna skriver att en attraktiv kommunal skola "inte är hotad" av nya fristående skolor.

Effekterna av miljöpartiets politik blir också att en hel del av stockholmarnas ökade skattebörda kommer att gå till mer skolbyråkrati i form av omorganisering. Partiet kräver att ansvaret för grundskolan ska flyttas från utbildningsförvaltningen till stadsdelsnämnderna, precis som socialdemokraterna vill. Det kommer att ta stora resurser i anspråk, och mer än i pengar kommer kostnaden vara i form av arbetstid för rektorer, skolledning, tjänstemän med flera, som får ta tid från pedagogik till att flytta pärmar." Det skriver skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) i en kommentar till miljöpartiets budgetmotion som kom i dag. Läs hela inlägget på http://lottaedholm.wordpress.com/2009/10/27/miljopartiet-i-socialdemokraternas-hagn/ .