Lotta Edholm (FP): Stockholm behöver en radikal internetpolitik

Jonas Uebel
pressekreterare

Lotta Edholm (FP):

Stockholm behöver en radikal internetpolitik

- Internet gör det möjligt att i grunden förändra medborgares insyn i staden, och inflytande över politik och offentlig verksamhet. Därför bör exempelvis alla datakällor publiceras i öppna format så att kreativa medborgare ges möjlighet att undersöka samband som tjänstemän och politiker inte funderat över. Detta innebär även att entreprenörer kan använda informationen för att skapa tjänster som ligger utanför den kommunala kärnverksamheten.

- Under januari kommer London att publicera 200 samlingar av kommunal data för att öka insynen i verksamheten och erbjuda råmaterial till internetentreprenörer; detta borde vi i Stockholm redan ha gjort.

Det skriver Folkpartiets gruppledare Lotta Edholm (FP) på SvD brännpunkt idag med anledning av Folkpartiet i Stockholm presenterar sin nya kommunala internetpolitik.

- Målsättningen kan inte vara annan än att alla allmänna handlingar och alla data som kommunen producerar och som inte berör enskilda individer, med tiden ska vara tillgängliga via Internet, avslutar Lotta Edholm (FP).

se: http://lottaedholm.wordpress.com/