Jan Jönsson (L): Haveri för samhällsvården för barn och unga i Sverige

Jan Jönsson (L): Haveri för samhällsvården för barn och unga i Sverige

Igår levererade Justitieombudsmannen, JO, kraftfull kritik mot Statens institutionsstyrelse, SiS, med anledning av den akuta platsbristen på statens särskilda ungdomshem. Köerna till ungdomshemmen finns kvar trots att lagen kräver att det ska finnas plats hos SiS. JO Thomas Norling säger: ”Det är inte acceptabelt, med tanke på den målgrupp vi pratar om här, väldigt utsatta barn och ungdomar".

- Liberalerna i Stockholms stad och jag under min tid som socialborgarråd har många gånger de senaste åren påtalat problemen och krävt åtgärder både för att komma tillrätta med den undermåliga kvaliteten i samhällsvården av unga men även den akuta platsbristen på SiS. JO:s utlåtande om SiS platsbrist visar tyvärr på ett haveri för samhällsvården av barn och unga i Sverige, säger Jan Jönsson, oppositionsborgarråd (L).

Det mesta av detta har varit känt och påtalats av Stockholms stad gång på gång till den tidigare socialdemokratiska regeringen. Även SKR har larmat, liksom fackförbundet SSR. Åtgärder borde vidtagits för länge sedan vilket förstås inte fråntar den nya regeringen ansvar att nu skyndsamt sätta in kvalitetshöjande insatser för att komma tillrätta med problemen. Den senaste tidens mycket grova våldsdåd där flertalet misstänkta är under 18 år och dessutom ofta placerade med rymda från HVB-hem (på grund av just brist på SiS-platser) visar hur akut behovet blivit. Nu måste den nya regeringen agera skyndsamt och resurser behöver tillskjutas för att se till att förbättra kvaliteten i barn- och ungdomsvården.

De statsbidrag som regeringen beslutade om i årets budget räcker varken för kommunernas ingripande eller förebyggande arbete. Att flera av de nu misstänkta är ungdomar som socialtjänsten beslutat tvångsomhänderta, men som rymt från sina boenden, är en katastrof. Därför behöver den akuta bristen på låsta platser hos Statens institutionsstyrelse snarast ges högsta prioritet av regeringen.

- Staten har det yttersta ansvaret för invånarnas säkerhet och måste göra sitt. Vi i kommunerna ska besluta om tvång för unga när det behövs, men ansvarar främst för förebyggande insatser. Det är anmärkningsvärt att SiS drar ner på sitt eget utvecklingsarbete för att lösa situationen, samtidigt som det inte verkar ge de resultat som behövs, säger Jan Jönsson, (L).

Rätts- och socialpolitiken behöver också ha ett mycket tydligare fokus på barn och unga samt fokusera på både ingripande och förebyggande åtgärder. Tidigare regeringar har nästan uteslutande fokuserat på åtgärder för vuxna gängkriminella. Men den senaste tidens många skjutningar och sprängningar i Stockholm, med huvudsakligen minderåriga misstänkta gärningspersoner, visar att mycket mer kraft behöver läggas på att förbättra SiS och samhällsvården för unga. Detta skulle få avgörande betydelse för att förhindra att den grova gängkriminaliteten i Sverige fortsätter att växa.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.

Oskar Örn

Presskontakt Liberalerna Stockholms stad 076-122 98 76