Fler kvinnliga statyer i staden

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig
0768 -25 16 04

Madeleine Sjöstedt (FP) kräver:

Fler kvinnliga statyer i staden

- Obalansen mellan män och kvinnor i den offentliga konsten är ett jämställdhetsproblem och därför vill folkpartiet utveckla ett särskilt program för att råda bot på detta. Selma Lagerlöf borde t.ex. förrättas en skulptur i Stockholm där hon bodde under en tid till dess att hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 1909.

Det säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att en genomgång visar att antal skulpturer som ägs av Stockholms stad föreställande kända kvinnor endast uppgår till fem medan det finns 39 män.

- Det finns många framstående kvinnor som borde hedras och utsmycka det offentliga rummet: Inga Fischer-Hjalmars, Sonja Kovalevsky, Lise Meitner, Nelly Sachs och Nanna Svartz är bara ett axplock av framstående kvinnor som skulle kunna försköna Stockholm och utjämna den ojämna könsfördelningen, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP).

Fakta
Antal skulpturer som ägs av Stockholms stad föreställande kända kvinnor uppgår till endast fem medan det finns 39 män. Dessa fem kvinnliga skulpturer är Fredrika Bremer, Ellen Key, Kristina Gyllenstierna, Siri dansar livet och Elsa Borg.