Finnkampen till Stockholm

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus
2010-06-23

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Teodor Koistinen
pressansvarig

Finnkampen till Stockholm

Stockholm stad och Svenska Friidrottsförbundet har idag träffat ett intentionsavtal om att förlägga Finnkampen till Stockholm 2013.

- Staden har under flera år undersökt möjligheterna hos Friidrottsförbundet att återbörda Finnkampen till Stockholm. Det är glädjande att Finnkampen nu kan flytta tillbaka till Stockholm och Stadion, denna fantastiska arena för friidrott, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att Stockholms stad och Svenska Friidrottsförbundet nu har skrivit avtal om att förlägga Finnkampen till Stockholm 2013.

Ambitionen från parterna är att Finnkampen ska förläggas till Stockholm vid fler tillfällen. Finnkampen har genomförts sedan 1925 och är en årligt återkommande folkfest, vartannat år i Sverige, och vartannat år i Finland. Stadionklubbarna, arrangör av DN Galan, har accepterat att ta det operativa ansvaret för genomförandet av evenemanget.

-  Vi känner oss mycket tillfreds med avtalet och är helt övertygande om att Stockholm kommer att leva upp till alla förväntningar, säger Svenska Friidrottsförbundets ordförande Lennart Karlberg.

- Vi är naturligtvis mycket nöjda med detta eftersom vår primära ambition är att arrangera tävlingar på Stockholm Stadion, säger Stadionklubbarnas ordförande Jan Kowalski

Den gemensamma ambitionen parterna emellan är nu att det ska bli fler Finnkamper i Stockholm.