​Edholm (L): Inte en skattekrona ska gå till extremister - Granska föreningsbidragen

Granska föreningsstödet, ta fram ett tydligt demokratikriterium och inför en visselblåsarfunktion där stockholmare kan slå larm om missförhållanden i sin förening. Låt stadsrevisionen granska det föreningsstöd som betalas ut av staden. Det föreslår Liberalerna i Stockholms stadshus i en motion till fullmäktige, med anledning av den senaste tidens nyhetsrapportering om föreningar med högerextrema uttalanden som får stöd genom offentliga medel.

-  Det är ingen rättighet att få bidrag för föreningar som inte ställer upp på de demokratiska värderingarna. Stockholmarna ska kunna lita på att pengar som staden betalar ut går till att stärka demokratin, inte undergräva den, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

Föreningar som ska få stöd av staden bör uppfylla följande villkor, anser Liberalerna:

-  En styrelse utsedd av medlemmarna.

-  Ett åtagande att ta ställning för demokrati och alla människors lika värde.

-  Ett åtagande att visa hur man arbetar för att främja jämställdhet mellan kvinnor och män.

-  Nolltolerans mot företrädare (styrelseledamöter och ledande tjänstemän) som uttrycker åsikter som uppmanar till våld eller som inte är förenliga med alla människors lika värde. Sådana företrädare ska ombes lämna sina uppdrag.

Dessutom vill Liberalerna:

-  att stadsrevisionen får i uppdrag att regelbundet följa upp de föreningar som får stöd, med omgående början.

-  att en visselblåsarfunktion införs vid revisionen där man anonymt kan larma om att något inte står rätt till i föreningarna.

-  Föreningar som befunnits inte respektera demokratiska värderingar bör inte heller få tillgång till stadens lokaler för möten eller andra arrangemang.

Lotta Edholm skriver idag på Aftonbladets debattsida om att demokratisäkra statens och kommunernas föreningsstöd

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86