Edholm (L): Idag måste Wanngård svara om situationen i Spånga-Tensta

Edholm (L): Idag måste Wanngård svara om situationen i Spånga-Tensta

Idag presenterar den politiska majoriteten i Stockholms stadshus sin budget för 2017. Samtidigt växer den politiska krisen inom majoriteten, till följd av situationen i  Spånga-Tensta stadsdelsnämnd där ordföranden Awad Hersi (MP) vägrar avgå trots återkommande rapportering om grova felaktigheter och otillbörlig påverkan.

Vid ett stadsdelssammanträde tidigare i höstas beslutade en blocköverskridande majoritet om att tillsätta en extern granskning av Hersis agerande.

Idag avslöjar Dagens Nyheter att Awad Hersi anklagas för att ha påverkat ett vittne i en rättegång som skulle ha hållits i måndags.

Liberalerna kräver svar från finansborgarrådet Karin Wanngård (S) vid dagens presskonferens om hur hon tänker hantera den eskalerande förtroendekrisen inom hennes styrande majoritet.

-  Att Stockholm styrs av en majoritet som inte agerar mot en stadsdelsnämndsordförande som nu utreds efter anklagelser om grova felaktigheter är en fråga som förtjänar svar och det redan idag. Hur kommer Karin Wanngård agera för att återupprätta förtroendet för stadsdelsnämnderna? säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

-  För två veckor sedan skickade vi ett brev till Karin Wanngård om huruvida hon anser att Awad Hersi kan sitta kvar vid sina maktpositioner under tiden den externa granskningen mot honom pågår. För oss liberaler är det självklart att han inte kan göra det. Att Karin Wanngård ännu inte svarat på vårt brev reser frågor kring hur majoriteten agerar, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Det brev som den 23 september 2016 skickats av Liberalerna till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) bifogas.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86