Lotta Edholm (L). Foto: Pressbild

Edholm (L): Handlarna på Rinkebystråket ska kunna bedriva sin verksamhet

I måndags höll Rinkebys handlare återigen stängt i protest mot de höga hyrorna och otryggheten som gör det svårt för företagen att gå runt. Det rapporterar SVT och tidningen Mitt i. I februari förra året höll företagarna stängt på grund av otryggheten. Liberalerna kräver att den rödgrönrosa majoriteten tar fram en plan för hur man ska komma tillrätta med brottsligheten samt att Familjebostäder sätter sig ner tillsammans med handlarna och arbetar fram en långsiktig lösning på hur Rinkebystråket ska kunna hållas levande. Företagarna fyller en viktig samhällsfunktion och är en förutsättning för ett öppet och levande lokalsamhälle.

• Det är viktigt att handlarna känner att det går att bedriva sin verksamhet i Rinkeby. Det är i det läget anmärkningsvärt att det ansvariga borgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) vägrar att uttala sig i frågan och inte heller gör någonting för att förbättra deras situation. Familjebostäder måste ha en tätare dialog med handlarna och lyssna på vad de behöver för att långsiktigt kunna bedriva sin verksamhet, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.
  • Den rödgrönrosa majoriteten måste, tillsammans med företagarna, fastighetsägarna och polisen, upprätta en plan för hur man ska komma tillrätta med brottsligheten. Månad efter månad går utan att staden tar den brottslighet som handlarna drabbas av på tillräckligt stort allvar. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt bostadsområde och ingen ska behöva stänga sin affär på grund av stölder, hot eller skadegörelse, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

Ett stort problem är att otryggheten i området gör att det är få besökare som kommer för att handla i stadsdelen. För att stoppa otryggheten måste vi ha långsiktiga lösningar. Liberalerna vill instifta en trygghetsmiljard som löper under 10 år för att på olika sätt motverka otryggheten i våra stadsdelar. Liberalerna vill även inrätta en trygghetsjour dit stockholmare och företagare kan vända sig om de känner sig otrygga och få hjälp.

På kort sikt vill vi att staden ska anlita kommunala ordningsvakter i Rinkeby, som kan hjälpa till med att skapa närvaro och synlighet. Vi vill satsa totalt 100 mnkr för kommunala trygghetsvakter som ska anställas centralt för att avlasta polisen och arbeta trygghetsskapande i de lokala centrum och de stadsdelar där de behövs som mest.

Liberalerna kräver att Karin Wanngård (S), tillsammans med företagarna, fastighetsägarna och polisen, upprättar en plan för hur man ska komma tillrätta med brottsligheten.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86