​Edholm (L): Awad Hersi är inte lämplig att leda Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

​Edholm (L): Awad Hersi är inte lämplig att leda Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

Sedan valet styrs stadsdelsnämnden i Spånga-Tensta av en ordförande, Awad Hersi (MP) som upprepade gånger kritiserats för bristande förmåga att utföra sitt uppdrag korrekt. I en granskning som Mitti har gjort framkommer en bild av en ordförande som går långt över gränsen för vad en ansvarig politiker får göra. Liberalerna i Stockholms stad anser inte att Awad Hersi är lämplig som ordförande för stadsdelsnämnden och kräver nu att han avgår.

- Spånga-Tensta stadsdelsnämnd kan inte styras av en person som, enligt vad Mittis granskning visar, utsätter förvaltningen för påtryckningar i personärenden och som orsakat vad som i princip får kallas en massflykt bland chefer och tjänstemän i stadsdelen. Stockholmarna och de som bor i Spånga-Tensta förtjänar bättre än såhär, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Stadsdelsnämnderna ligger i Stockholm under finansroteln för vilken finansborgarrådet Karin Wanngård (S) är ansvarig. Att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd får en politisk ledning som kan sköta sitt uppdrag på ett korrekt sätt och med respekt för demokratiska principer är nu en fråga för finansborgarrådet Wanngård (S) menar Liberalerna.

- Karin Wanngård (S) måste nu ta sitt ansvar. Som ansvarig för finansroteln är hon ansvarig för stadsdelsnämnderna. Hon måste nu agera så att en fungerande ledning kommer på plats. Jag kan inte se något annat än att Awad Hersi nu måste avgå från sin post, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- Vi har återkommande sedan valet på nära hand sett den bristande hanteringen av politiska frågor från Awad Hersi och således den politiska ledningen i Spånga-Tensta, och har då försökt agera i frågan på politisk väg. Nu måste vi konstatera att det här har nått vägs ände, säger Bengt Porseby (L), gruppledare i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

Fakta:

• Mitti har genomfört enskilda intervjuer med 16 anställda och före detta anställda på Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning. Personerna har valt att vara anonyma. En del av de intervjuade arbetar fortfarande i Spånga-Tenstas ledning. Andra har gått vidare men inte vill förknippas med ordföranden, men tycker samtidigt att det är viktigt att invånarna får reda på hur stadsdelen har skötts.
  • Granskningen visar på ”bilden av en ordförande som lägger sig i saker som vanligtvis inte ingår i en politikers uppdrag, som går in och petar i individärenden och detaljstyr sådant som är förvaltningens uppgift, inte politikernas”.
  • Under Awad Hersis period som ordförande har nio chefer valt att avsluta sina tjänster. I andra till storleken jämförbara förvaltningar slutade mellan en och sex chefer under samma period. Mitt i har också pratat med flera andra tjänstemän som sagt upp sig.
  • Flera av Mitt i:s källor berättar oberoende av varandra att de, oftast i samtal från Awad Hersi, utsatts för påtryckningar i ärenden som handlar om försörjningsstöd för enskilda invånare i stadsdelen.
  • Alliansen i Spånga-Tensta har flera gånger påtalat problem med Hersis ledarskap, bland annat här i Stockholmdirekt

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86