Edholm (FP): Utbildningssatsning för Stockholms matematiklärare

presschef

Edholm (FP):
Utbildningssatsning för Stockholms matematiklärare

Lotta Edholm (FP), skolborgarråd, Magnus Billing, VD NASDAQ OMX Stockholm, med flera, invigningstalade i dag på en specialutbildning för 250 matematiklärare. Syftet med utbildningen är att inspirera och ge nya idéer för hur matematikundervisning kan bedriva.

- Skickliga mattelärare är mycket viktiga för att Stockholm ska kunna hävda sig in den globala konkurrensen. Stockholms fortsatta utveckling ställer höga krav på en kompetent arbetskraft. Jag hoppas att de deltagande lärarna går härifrån med nya idéer och inspiration, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

- NASDAQ OMX är världsledande på att leverera teknologi till börser ute i världen, av våra anställda här i Stockholm arbetar majoriteten med teknikutveckling. Samtidigt är många av våra noterade bolag beroende av duktiga ingenjörer. Därför vill vi hjälpa till att säkerställa och lyfta goda matematikkunskaper, bland annat genom att välkomna så många lärare hit till NASDAQ OMX lokaler i Frihamnen, säger Magnus Billing, VD NASDAQ OMX Stockholm.

Fakta:

Upplevelsebaserad problemlösning inom matematik är en halvdagsutbildning för matematiklärare arrangerad av Mattekommissionen i samarbete med Stockholms stads utbildningsförvaltning, NASDAQ OMX, KTH, Microsoft och Investor. Utbildningen är en del av stadens storsatsning ”Stockholmslyftet i matematik”, vars syfte är att ge alla matematiklärare i Stockholms stads skolor verktygen för att kunna erbjuda matematikundervisning av hög kvalitet.

250 matematiklärare deltar i utbildningen, som är uppdelad i tre halvdagsblock utefter vilken årskurs man undervisar i. Idag deltar lärare i årskurserna 1-5 och 6-9 och imorgon är det gymnasielärarnas tur. Utbildningen invigdes av Lotta Edholm (FP), skolborgarråd, Magnus Billing, VD NASDAQ OMX Stockholm, Richard Lind, teknisk direktör Microsoft, och Karl-Magnus Troedsson, VD DICE.