Edholm (FP): ​Socialdemokraterna sviker Stockholms lärare

Edholm (FP): ​Socialdemokraterna sviker Stockholms lärare

I en ny rapport från Lärarförbundet varnas för lärarbrist i Stockholm, vilket SVT Nyheter Stockholm idag rapporterar om. Särskilt alarmerande är situationen i ytterstadsskolorna. Mot den bakgrunden påtalar Lärarförbundet att Stockholms stad måste fortsätta med satsningar på lärarnas löner. Folkpartiet liberalerna föreslår i sitt budgetförslag att 210 miljoner kronor öronmärks för en särskild lönesatsning på lärare i förskola och skola, samt föreslår 280 ytterligare, lokalt finansierade förstelärartjänster i förskola och skola.

Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd, menar att socialdemokraternas skolpolitik i Stockholms stad betyder att Stockholms lärare riskerar att gå helt lottlösa ur 2016 års löneförhandling.

-   Stockholms stad måste ta sitt ansvar med fler karriärtjänster och högre löner. Därför avsätter Folkpartiet 210 miljoner kronor på högre lärarlöner och 12 miljoner kronor på fler karriärtjänster i vårt budgetförslag. Den rödgrönrosa majoriteten avstår i sin budget helt från att göra satsningar på lärare, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

-   Jag är orolig för att de rödgrönrosas passivitet dels betyder att lärarna går lottlösa ur 2016 års lönerörelse, men också att staden helt diskvalificerar sig från de statliga lönesatsningarna på lärare. Regeringens satsning utgår ifrån att kommunerna själva klarar att påtagligt prioritera just lärarna. Det här är ett dubbelt svek av skolborgarrådet Burell och av den rödgrönrosa majoriteten, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

Den lönesatsning för lärare som regeringen har aviserat innebär att huvudmännen själva måste prioritera lärarlönerna. Ur regeringens promemoria om statsbidrag för lärare och vissa andra personalkategorier, § 9:

”Statsbidrag får lämnas till en huvudman… under förutsättning att huvudmannen … betalar en lön som överstiger den lön som skulle ha betalats enligt den ordinarie lönerevisionen."

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53