​Edholm (FP): S måste ta itu med lärarbristen i Stockholm

​Edholm (FP): S måste ta itu med lärarbristen i Stockholm

Idag rapporterar bland andra Dagens Nyheter och SVT om lärarbristen i Stockholms län och i riket. Lärarbristen är kännbar också i Stockholms stad. Enligt prognoser från Sweco och Utbildningsförvaltningen behöver Stockholms stad rekrytera uppemot 1000 lärare i grund- och gymnasieskolan per år framöver. Idag arbetar drygt 6000 lärare i Stockholms skolor. Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus avbröt satsningen på lärares löner i och med årets avtalsrörelse, vilket Lotta Edholm (FP) reagerar starkt emot.

-    Lärarbristen i Stockholm riskerar att slå hårt mot eleverna både nu och framöver. Stockholms stad måste fortsätta att satsa på lärares lön, utvecklingsmöjligheter och arbetsmiljö. Istället för att ta problemet på allvar har Socialdemokraterna valt att abdikera från sitt ansvar, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

Trots ett ökande rekryteringsbehov har regeringen valt att avsluta utbyggnaden av antalet förstelärartjänster i förtid och har aviserat en lägre utbyggnad av antalet platser på lärarutbildningarna i regionen än tidigare planerat.

-    Lärarna är nyckeln till att fortsätta att höja kunskapsresultaten. Staden måste snabbt presentera fortsatta satsningar, mer stöd till blivande och nyutexaminerade lärare och göra större satsningar för att möjliggöra för fler lärare att gå behörighetsgivande kurser, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

Folkpartiet i Stockholms stadshus vill:

• Lokalt fortsätta satsningen på förstelärartjänster fullt ut enligt Alliansens budgetförslag i riksdagen
  • Fortsätta att genomföra en lokal satsning på lärarnas löner, vilket hade kunnat innebära ca 1,5-2 procent över ”märket” för år 2015 enligt Folkpartiets budgetförslag i Stockholms stadshus
  • Möjliggöra extra lönesatsningar för lärare i skolor med större utmaningar
  • Fortsatta åtgärder på lokal och central nivå för att förbättra lärares arbetsmiljö och lindra den administrativa arbetsbördan för lärare
  • Fördjupa samarbetet med lärarutbildningarna i länet
  • Behålla extra medel för ersättning till VFU-handledare
  • Erbjuda introduktionsprogram för samtliga nyexaminerade lärare med en mentor under den första tiden i yrket
  • Erbjuda lärare tillgång till handledning och coachning även under den fortsatta yrkesutövningen
  • Avsätta extra medel för att läsa Lärarlyftet II i matematik/no/teknik, svenska som andra språk, speciallärare, engelska yngre år och moderna språk
  • Se till att erforderliga medel finns för att läsa behörighetsgivande kurser för lärare som får legitimation på grund av erfarenhet men som inte har läst högskolekurser
  • Förbättra möjligheterna för lärare att genom ytterligare högskolestudier och/eller forskning bredda och fördjupa sin kompetens i yrket