Edholm (FP): Freda skolgången för papperslösa barn

skolborgarråd

Ulrika Frändén
pressansvarig

Freda skolgången för papperslösa barn

I Sverige lever över två tusen papperslösa barn utanför samhället och våra välfärdssystem. Att gå i skola är en mänsklig rättighet. Rätten till utbildning för barn till papperslösa som nyligen beslutades i riksdagen uttrycks också i Stockholms stads skolprogram, som antogs på kommunfullmäktige den 27 maj. Idag rapporterar DN att Rikspolisstyrelsens riktlinjer, som ska slå fast hur polisen ska hantera den nya lagstiftningen, dröjer.

-  Inga barn ska tvingas stanna hemma vid skolstarten i höst av rädsla för att bli avvisade från Sverige. Papperslösa barn har samma rätt som alla andra barn att få gå i skolan. Därför är det mycket olyckligt att rikspolisstyrelsens riktlinjer inte kommer att vara klara till dess. Skolan ska vara en frizon, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd i Stockholms stad.

Det skriver idag Lotta Edholm på sin blogg.