Bidrag till studieförbund fryses

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig
076-12 29 486

”Studieförbunden i Stockholm beviljas årligen verksamhetsstöd av staden. Stödet till studieförbunden beräknas dels utifrån föregående års verksamhet, dels utifrån de prioriteringar för 2010 som studieförbunden angivit i sin ansökan. En granskning av 2008 års verksamhet visade på oklarheter då vissa studieförbund uppvisade mycket stora volymökningar. Frågorna fördes därför vidare till Folkbildningsrådet som har ansvar för folkbildningsstödet på nationell nivå. Ärendena behandlades den 26-27 maj då man beslutade att skjuta upp den slutliga fördelningen. Även kulturnämnden fattar nu beslut med samma innebörd.” Det skriver Madeleine Sjöstedt (FP),kultur- och idrottsborgarråd, på sin blogg i dag.

”Det nuvarande systemet för finansiering av studieförbunden dras uppenbarligen med brister. I samband med kulturnämndens sammanträde kommer därför kulturförvaltningen att få i uppdrag att påbörja ett arbete kring hur ett nytt bidragssystem skulle kunna utformas”, skriver Madeleine Sjöstedt (FP),kultur- och idrottsborgarråd

Läs hela inlägget på http://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/06/07/bidrag-till-studieforbund-fryses/