”Beslut om trängselskatter ska fattas på regional nivå”

Lotta Edholm (FP)
skolborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

”Beslut om trängselskatter ska fattas på regional nivå”

Utredningen om trängselskatterna ska redovisa sina slutsatser i februari 2013. Folkpartiet i Stockholmsregionen ställer redan nu ett tydligt krav i dag på Dagens Nyheters debattsida: beslut om trängselskatterna måste tas på regional nivå och intäkterna i sin helhet komma stockholmarna till nytta.

”För att klara finansieringen av stora investeringar i kollektivtrafik och vägar måste regeringen låta regioner och landsting ansvara för trängselskatterna. Det skulle föra besluten närmare de människor som berörs. När trängselskatten infördes i Stockholm år 2007 var villkoret att intäkterna skulle användas för att förbättra trafiksituationen i regionen. Överskottet från trängselskatten ska enligt beslutet användas för att finansiera Förbifart Stockholm, ett av Sveriges största infrastrukturprojekt någonsin som kommer att ha stor betydelse för den långsiktiga utvecklingen i Stockholmsregionen”, skriver Birgitta Rydberg (FP), Elisabeth Gunnars (FP), Lotta Edholm (FP) och Anders Ekegren (FP).

”Det är i storstadsregionerna som Sveriges ekonomiska tillväxt genereras, och för att bygga dem starka inför framtiden behövs stora investeringar, framför allt i kollektivtrafik. Det är hit trängselskatteintäkterna måste gå, och det är bara genom att regionalisera trängselskatterna som vi kan säkerställa att de kommer till nytta i Stockholmsregionen, för stockholmarna”, skriver Birgitta Rydberg (FP), Elisabeth Gunnars (FP), Lotta Edholm (FP) och Anders Ekegren (FP) på DN Debatt i dag.

Hela artikeln återfinns på http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/beslut-om-trangselskatter-ska-fattas-pa-regional-niva

-----------------------------
Folkpartiet Stockholms Stadshus har två borgarråd som sitter i Stockholms stadshus. Lotta edholm och Madeleine Sjöstedt.
Läs mer på våra bloggar:
www.lottaedholm.wordpress.com
www.madeleinesjostedt.wordpress.com
Pressjouren finns på 0761229486 (ej sms).
Pressansvarig för Folkpartiet i Stadshuset är Simon Rothstein Frankander.