​Bedrövligt av friskolor att inte satsa på lärarlöner

​Bedrövligt av friskolor att inte satsa på lärarlöner

Flera friskolehuvudmän i Stockholm väljer att inte följa med i Folkpartiets och Alliansens satsning på höjda lärarlöner från 1 juli 2014, enligt SVT Nyheter idag.

-      Att inte använda hela det extra påslaget till högre lärarlöner är ett bedrövligt sätt att hantera lärarna på. Det är också ett strategiskt felbeslut som kan komma att stå friskolorna dyrt när de får svårare att rekrytera. Både kommuner och friskolor behöver fortsätta höja lönerna, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

-      Det är visserligen positivt att den nya majoriteten har anslutit sig till den löneökning som Alliansen beslutade om i juni 2014, men inga ytterligare satsningar finns planerade i deras budget för 2015. Då rimmar det illa när skolborgarrådet Olle Burell (S) försöker ta åt sig äran för Folkpartiets satsningar, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Läs mer på Lotta Edholms blogg.