623 ungdomar sommarjobbade i Spånga-Tensta

pressansvarig
0768- 25 16 04

623 ungdomar sommarjobbade i Spånga-Tensta

- Ett rekord, inte bara för Spånga-Tensta utan för hela staden, säger Ann-Katrin Åslund (FP), ordförande i stadsdelsnämnden.

I våras gick stadsdelen ut med erbjudande till alla ungdomar födda 92-94 att söka sommarjobb. Löftet om sommarjobb till alla sökande i målgruppen har uppfyllts.  Ungdomarna har jobbat i 3 veckor och arbetsplatserna har funnits både i den egna stadsdelen och på många andra platser i staden.

Exempel på arbetsplatser har varit förskolor, servicehus, sjukhem, idrottsplatser, måleriarbete, städning av gator och parker.

För ungdomar utan eget kontaktnät är detta det första steget in på arbetsmarknaden och den första egna lönen.

- Satsningen som finansierats från stadsdelsnämnden i Spånga-Tensta och Järvalyftet har fallit mycket väl ut.  Det här är ett sätt att arbeta på som vi kommer fortsätta med om alliansen behåller makten i Stockholm. Vi betraktar inte barn och ungdomar i vår stadsdel som något slags kortsiktigt projekt, avslutar Ann-Katrin Åslund (FP).