Visselblåsarfunktion för anställda drar ut på tiden

Visselblåsarfunktion för anställda drar ut på tiden

För ett år sedan fattade Region Skåne beslut efter förslag från alliansen om att införa en visselblåsarfunktion i Region Skåne för att möjliggöra för personal att rapportera missförhållanden anonymt. Nu ett år senare har inte arbetet börjat med att införa en visselblåsarfunktion. Med anledning av detta ställer Gilbert Tribo (FP) en fråga till Henrik Fritzon (S) om en visselblåsarfunktion kommer att införas detta år. Frågan behandlas på Regionfullmäktige den 29 september.

– Som en av landets största arbetsgivare är det viktigt att ha regelverk som möjliggör för våra medarbetare att rapportera missförhållanden utan att riskera att drabbas av repressalier. Det var också därför som vi ville införa ett anonymt system där medarbetare kan anmäla missförhållanden, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Trots att det nästan har gått ett år sedan beslutet fattades, så har det inte ett hänt någonting. Det är anmärkningsvärt då det finns ett stort behov att snarast få till en visselblåsarfunktion i Region Skåne, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Frågan bifogas i sin helhet

För mer information:

Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden - 076 887 03 07

Vi är skåningens liberala röst som står upp för människor frihet. Vi tror på en skola som ger alla elever en chans att växa och utvecklas, där kunskap står i fokus. Satsningar på välfärd skapas bäst genom en växande ekonomi och därför behöver de välståndsbildande krafterna stå i centrum. Därför behöver skatten på arbete sänkas och utbildning löna sig bättre.