Skapa ett forum för framtidens beroendevård

Skapa ett forum för framtidens beroendevård

Skåne har kommit långt när det gäller arbetet för människor som missbrukar narkotika. Men det saknas ett gemensamt forum för alla parter som arbetar med beroendevården i Skåne. Därför föreslår Liberalerna och Moderaterna i ett första steg att Region Skåne bjuder in till ett gemensamt möte där olika arbetsgrupper skapas för att arbeta med gemensamma lösningar och arbetssätt med syfte att utveckla beroendevården i Skåne.

– För att Region Skåne ska fortsätta sitt framgångsrika arbete och ta nästa steg med att hjälpa människor som missbrukar narkotika behöver ett arbete startas där region, kommuner, läkemedelsföretag, vårdcentraler, privata vårdgivare och andra berörda parter samlas för att tillsammans diskutera och finna hur vi tillsammans utvecklar framtidens beroendevård, säger Gilbert Tribo (L) oppositionsledare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Den otroliga utvecklingen som Region Skåne har gått igenom när det gäller beroendevården ställer även krav på att finna enhetliga och gemensamma arbetssätt när allt fler behandlingsformer finns att tillgå. Istället för att ha 33 olika arbetssätt och behandlingsformer måste vi hitta gemensamma vägar framåt för att ge den bästa vården för människor som missbrukar narkotika, säger Ulrika Heindorff (M) ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Initiativet bifogas i sin helhet

För mer information:

Gilbert Tribo (L) – 0768-87 03 07