Skånes nyckfulla styre

Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde precis att dra tillbaka sitt budgetförslag inför måndagens regionfullmäktige. Istället lämnar man in en reviderad version med betydande förändringar där regionens överskottsmål halveras och regionskatten lämnas oförändrad. Jag har aldrig varit med om ett sådant odemokratiskt och ansvarslöst agerande från styrets sida, säger Gilbert Tribo, gruppledare för Folkpartiet liberalerna i Region Skåne.

Enligt praxis lägger de styrande partierna lägger fram sin budget i god tid för oppositionspartierna att granska och förhålla sig till. Ett ansvarsfullt styre drar inte tillbaka och reviderar sin budget på så pass fundamentala punkter bara ett par dagar innan regionens budget ska antas, säger Gilbert Tribo (FP).

Den trend av nyckfullhet som styret under en längre har visat upp gör mig uppriktigt orolig för Skånes framtid, säger Gilbert Tribo (FP).

För mer information:

Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden - 076 887 03 07