Louise Eklund (L), riksdagsledamot

Nu inför vi gårdsförsäljning

Regeringen har idag beslutat att införa gårdsförsäljning samtidigt som Systembolagets monopol ska värnas. Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker har debatterats under lång tid och frågan har utretts flera gånger. Den här regeringen har från första stund haft ingången att så snabbt som möjligt få på plats ett förslag som kan fungera.

- Detta har vi Liberaler jobbat väldigt länge för. För Skånes del innebär gårdsförsäljning fler arbetstillfällen, en ökad turism och en levande landsbygd, säger Louise Eklund (L) riksdagsledamot.

Skåne har länge varit känd för sin mat- och dryckesproduktion och stödet för gårdsförsäljning är starkt bland såväl vinodlare och bryggare som bland allmänheten. Intresset för att producera vin har växt kraftigt de senaste åren och idag odlas och tillverkas merparten av svenskt vin i Skåne. Därtill kommer ett stadigt antal växande mikrobryggerier. Regeringens utgångspunkt i det förslag som nu införs är att det i grunden handlar om att kunna ta med sig ett minne från ett förhoppningsvis givande besök som kompletterar och fullbordar besöksupplevelsen.

- Skåne har en växande vin- och ölproduktion och dagens beslut innebär att småföretagare i regionen nu kan erbjuda sina gäster att köpa produkter med sig hem och därmed gynna en viktig tillväxtbransch, säger Louise Eklund (L).

Ett viktigt ingångsvärde från regeringen och riksdagen har varit att Systembolagets detaljhandelsmonopol ska värnas. Med den modell för gårdsförsäljning som nu föreslås kommer det att vara en tydlig skillnad mellan den försäljning som sker på Systembolaget och den försäljning som sker direkt hos producenten. Förslaget bygger på besöksupplevelse och försäljning får bara ske i anslutning till tillverkning eller odling. Regeringens förslag är i huvudsak i linje med utredningens, men innehåller ytterligare försiktighetsåtgärder. Förslaget bedöms vara förenligt med EU-rätten.

Förslaget innebär följande:

• Alla dryckesslag kommer att omfattas.
      • Det kommer att handla om småskalig produktion: högst 75 000 liter spritdrycker, 400 000 liter jästa drycker med upp till 10 volymprocent alkohol och 200 000 liter jästa drycker med mer än 10 volymprocent alkohol.
      • En stor andel av Sveriges mer småskaliga tillverkare ryms inom dessa ramar och kommer att kunna söka tillstånd för att få bedriva gårdsförsäljning.
      • Det krävs ingen egen produktion eller odling av råvaror för att bedriva gårdsförsäljning av öl, cider eller sprit. Vintillverkare ska dock odla sina egna druvor för att komma ifråga för gårdsförsäljning.
      • Varje person kommer att få köpa 0,7 liter spritdryck, 3 liter vin, 3 liter starköl och 3 liter andra jästa drycker. Dessa kvoter är kumulativa, d.v.s. besöker man en tillverkare som tillverkar exempelvis både öl och sprit kan man köpa 0,7 liter spritdryck och 3 liter vin.

Försiktighetsåtgärder:

• I linje med utredningens förslag kommer lagstiftningen om gårdsförsäljning att vara tidsbegränsad till sex år.
      • Alkohol är inte som andra varor. Alkoholkonsumtion, även små mängder, är förknippade med hälsorisker, t.ex. cancer. Därför ska försäljaren, på motsvarande sätt som Systembolaget idag gör, informera om alkoholens skadeverkningar. Hur denna information exakt ska utformas kommer att regleras på lägre föreskriftsnivå.
      • Försäljaren ska också ta fram ett egenkontrollprogram. Egenkontroll innebär att en närings­idkare ska kontrollera att de regler som styr verksamheten följs och att ett för verksamheten lämpligt egenkontrollprogram utformas. Krav på egenkontroll och egenkontrollprogram finns i dag vid försäljning av bl.a. folköl och livsmedel samt på tobaksområdet.
      • Öppettiderna ska vara upp till kommunerna att bestämma men de maximalt tillåtna öppettiderna är mellan klockan 10 och klockan 20.
      • Försäljningen ska få ske på ett försäljningsställe, i direkt anslutning till tillverkningsstället eller odlingsstället.
      • Dessa begränsningar är nödvändiga för att upprätthålla detaljhandelsmonopolet, som i sin tur är en viktig del i en alkoholpolitik som värnar om folkhälsan. Begränsningarna är även nödvändiga ur ett EU-rättsligt perspektiv.