Louise Eklund: Regeringen agerar senfärdigt för att mildra elkrisen

Louise Eklund: Regeringen agerar senfärdigt för att mildra elkrisen

Regeringen meddelade idag att man avsätter sex miljarder kronor för kompensera de elkunder som drabbats allra hårdast av den exceptionella prisökningen på el. Liberalerna har länge efterlyst åtgärder som kan mildra den ohållbara situationen, inte minst för de elkunder i södra Sverige som bor i småhus och villor som värms upp med el.

– Energikrisen är ett problem för hela Sverige, men märks kanske allra tydligast i de södra delarna av landet. Energikostnaden äter upp en allt större del av budgeten för hushåll med låg inkomst. Att människor i Sverige år 2022 ska känna oro över elräkningen, eller vara tvungna att sänka inomhustemperaturen för att få ner elkostnaderna, är oacceptabelt. Jag välkomnar dagens besked från regeringen, men regeringen har agerat väldigt senfärdigt, säger Louise Eklund.

Redan i höstas skrev Liberalerna i Region Skåne ett öppet brev till ansvarig minister och ställde frågan om regeringen var beredd att hjälpa de elkunder i södra Sverige som kommer att ha svårt att betala vinterns elräkningar.

– När vi i höstas frågade dåvarande energiministern vad han tänkte göra fick vi veta att regeringen inte planerade några särskilda åtgärder för kompensera enskilda elkunder. Detta trots att EU- kommissionen hade uppmanat medlemsländerna att agera och att flera av våra grannländer redan tidigt i höstas avsatte medel för att stödja de medborgare som kunde komma att få det svårt att betala större oförutsedda elräkningar under vintern. Att den svenska regeringen inte såg detta behov redan i höstas är anmärkningsvärt, avslutar Louise Eklund.

Louise Eklund (L)

Regionråd i Skåne