Louise Eklund

Louise Eklund (L): Riv upp elprisområdena

För några dagar sedan kom beskedet att skogsbolaget Holmen nu tvingas stänga ned produktionen i två av sina pappersbruk. Detta efter att elpriserna i södra Sverige rusat. Börsbolagets VD anger just de extremhöga elpriserna som anledningen bakom produktionsstoppet.

– Att industrin tvingas ställa in produktion på grund av skenande elpriser är oerhört allvarligt. Risken är överhängande att industrikapital nu kommer att lämna Sverige. För svensk konkurrenskraft och jobbskapande är det förödande, säger Louise Eklund (L), regionråd i Region Skåne.

I höst har elkunder i södra Sverige betalat flera gånger mer för sin el än elkunder i norra Sverige. Prisskillnaden på el beror på att spotpriserna på elbörsen skiljer sig mellan elprisområdena.

Sedan Ringhals 1 och 2 stängdes ner har Sydsveriges elsystem blivit allt mer osäkert. Danmark, Tyskland och Polen har under 2021 regelbundet eldat kol för att försörja oss med el.

– Det här är en ohållbar situation. Nu måste regeringen riva upp de svenska elprisområdena. Det är inte rimligt att ha dessa enorma prisskillnader mellan de södra och norra delarna av landet. Som det är nu har vi två områden i norra Sverige med några av Europas lägsta elpriser och två områden i söder med några av Europas högsta elpriser - samtidigt, fortsätter Louise Eklund (L).

De fyra svenska elprisområdena bildades i november 2011. Inte någonsin sedan dess har skillnaderna i elpris mellan Norrland och Skåne varit så stora som nu.

–  Det finns två problem med elmarknaden: det finns ingen el och det är ingen marknad. Jag kan inte nog understryka hur allvarligt detta är för sydsvensk industri och konkurrenskraft. Vi måste ha rättvisa elpriser. Det är en del av Sveriges långsiktiga elförsörjning. Elprisområdena måste förändras. Hur detta ska gå till måste experter och myndigheter avgöra. Men nu måste regeringen peka med hela handen och säga att det ska ske, avslutar Louise Eklund (L).

För mer information och kommentarer:

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne