Louise Eklund (L): Regeringen sviker de skånska elkunderna

Louise Eklund (L): Regeringen sviker de skånska elkunderna

Elkonsumenterna i Sydsverige fortsätter att betala skyhöga elpriser. Under onsdagsdygnet noterades rekordhöga 86 öre/kWh för det södra elprisområdet, vilket är det högsta priset för en dag i juni sedan åtminstone 2003. Sydsvenska elkunder hade därmed ett elpris som var hela 177 procent högre än det i norra Sverige. Att elpriserna rusar i höjden i södra Sverige beror bland annat på att kärnkraftsreaktorer står stilla samtidigt som begränsningar i transmissionsnätet hindrar el från norra Sverige att överföras till Sydsverige.

– Det är orimligt att elkunder i södra Sverige periodvis ska betala mer än dubbelt så mycket för sin el jämfört med elkunder i norra delen av landet. Vi liberaler vill se samma elpris i hela landet. Systemet med fyra olika prisområden måste avskaffas, säger Louise Eklund (L), regionråd och förste vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden i Skåne.

Den svenska elmarknaden är sedan 2011 indelad i fyra elprisområden. Då priset på el sätts efter tillgång och efterfrågan i respektive område kan prisskillnaderna bli stora. I norra Sverige är produktionen av el större än efterfrågan. I södra Sverige råder det motsatta förhållandet.

– Situationen i Sydsverige har länge varit ohållbar. Regional elproduktion med kärnkraft har lagt ned samtidigt som de nationella näten som ska överföra el från norra till södra Sverige inte har byggts ut i tillräcklig omfattning. I praktiken har indelningen i olika prisområden därför blivit en straffskatt för skånska elkonsumenter, säger Louise Eklund (L).

Liberalerna har gång på gång krävt att regeringen ska agera för att trygga den skånska elförsörjningen och minska orättvisan i elpriser mellan landets olika delar. Men hittills har ingenting hänt.

– Regeringens bristfälliga energipolitik märks i skåningars plånböcker och slår hårt mot sydsvensk industri och konkurrenskraft. Som det är nu har vi två områden i norra Sverige med några av Europas lägsta elpriser och två områden i söder med några av Europas högsta elpriser. Så kan det inte fortsätta. Liberalerna har vi varit tydliga med vad vi vill: ett land, ett pris, säger Louise Eklund (L).

Louise Eklund (L)
Regionråd i Region Skåne