Bild: Pixabay

Liberalerna vill sänka energiskatten på el

Liberalerna vill sänka energiskatten på el. En stor seger för Liberalerna Skåne som drivit frågan för att minska de sydsvenska elkundernas elräkningar och prisskillnaderna i landet.

Elpriserna skenar och i veckan slog priserna ytterligare ett nytt rekord. I Skåne har situationen varit ansträngd länge till följd av låg lokal energiproduktion och dålig överföringskapacitet från norr till söder. Liberalerna Skåne har varnat regeringen om utvecklingen i flera år utan att de har tagit det på allvar. Nu ser vi resultatet av detta.

– Prisskillnaden för villaägare i Lund och Umeå kan vid dagens prisnivåer skilja flera tusen kronor. Hushåll kommer ha svårt att betala elräkningarna framöver. Det är inte rimligt, därför vill Liberalerna sänka energiskatten på el. Vi måste hjälpa hushållen här och nu så mycket vi kan, säger Louise Eklund (L), regionråd i Skåne.

Idag är det inte ovanligt att hushåll betalar 10 000 kronor om året i straffskatt för el. Liberalerna ser inga skäl till att punktbeskatta just el. Särskilt inte i ett läge där takten i elektrifieringen behöver öka för att vi ska klara klimatomställningen. Liberalernas Skåneråd beslutade i oktober att driva frågan om en förändrad skattesats på el, något som partiet nu även driver nationellt.

– Vi måste långsiktigt lösa den sydsvenska elproduktionen för klimatets och konkurrenskraftens skull, men nu krävs också snabba åtgärder för våra skånska elkunder. Denna reform gynnar särskilt hushåll med låga inkomster på landsbygden som ofta lägger en betydligt högre andel av sin inkomst på energi än vad man gör i städerna, konstaterar Mats Persson (L), riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson

Det första steget i skattesänkningen innebär att elräkningarna för ett villahushåll sjunker med ca 1250 kronor om året. Du kan läsa mer om Liberalernas förslag här.

Louise Eklund (L)

Regionråd i Skåne